Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har en DV-fil på datorn som jag vill spara på band igen utan att tappa kvalitet. Jag använder studio 9 och gör följande steg:

Laddar in filen under fliken "edit".

Drar ner alla klipp så att allt kommer med på min nya film.

Går till "make movie" och väljer "tape", då står det "video 720*576" och "PCM, 16-bit stereo 48 kHz".

Startar inspelning på min bandspelare (DV-band) och väljer "Create" och "Play movie".

Nu min fråga:

Är filmen på bandet nu av samma kvalite som den var från början, innan jag la in den i datorn?

Hur kan jag kontrolera det?

tacksam för svar

/Tobben

Postad

Om du inte har gjort något alls med de olika klippen så kommer de bara att kopieras till tapen med samma kvalitet som du hade i klippen från början.

Om man gör något, t ex en övergång, något filter av något slag eller någon överlagring, så kommer programmet att avkoda allt och utföra de olika uppgifterna och sedan åter komprimera till DV format. Varje omkomprimering kommer att medföra en viss försämring av kvaliteten.

Postad

Tack så mycket!

Kan man på något sätt se vad det är för kvalite på en DV-fil? Om jag t.ex. sparar ner en mpg-fil på band och sen läser in den "med full DV-kvalite" antar jag att det står att det är 720*576 i upplösning och en massa bilder per sekund fast det egentligen förståss fortfarande bara är mpg-kvalite. Hur ser jag alltså den verkliga kvalitén?

/Tobben

Postad
Tack så mycket!

Kan man på något sätt se vad det är för kvalite på en DV-fil? Om jag t.ex. sparar ner en mpg-fil på band och sen läser in den "med full DV-kvalite" antar jag att det står att det är 720*576 i upplösning och en massa bilder per sekund fast det egentligen förståss fortfarande bara är mpg-kvalite. Hur ser jag alltså den verkliga kvalitén?

Definiera ordet kvalitet...

Om du har en DV-video som ser dålig ut när du tittar på den är ju av dålig kvalitet medans en som ser bra ut när du tittar på den har bra kvalitet. Och vad är dåligt?

Tänk också på att att kvalitet har inget med formatet att göra. Om du för över skit till kameran så är det fortfarande skit oavsett om det är DV eller något annat bättre format. Du kan alltså inte föra över något med dålig kvalitet till DV och förvänta dig att kavliteten helt plötslig ökar bara för att det blivit ett nytt format, tex fråm mpeg till DV.

Vill du jämföra kvalitet före och efter du förde över till kameran så är det ju bara att titta på materialet du har i datorn, som du förde över till kameran, och sedan fånga in det igen från kameran och jämföra båda två. Man förlorar iofs ingen kvalitet förutom ev generationsförlust vid överföring från dator till DV-enhet, men titta och använd ögonen för att se om du vill bli övertygad. :)

Postad

Tekniskt god bildkvalitet räknar jag en bild som har minimalt med digitalt gryn och inga digitala artefakter (dom där stora fyrkanterna som temporärt fryser delar av bilden)... Men det har ingenting med estetisk kvalitet att göra...

före och efter redigering? Jag jobbar helst i okomprimerad AVI för att slippa komprimeringsartefakter under mina mellanrenderingar och sedan till slut kör jag ut den till webbstandard, DV eller liknande... Det enda sättet du kan jämföra är att titta på båda på exakt samma frame och leka "finn fem fel"...

Postad

Om du läser in original signalen från källkassetten kommer du att se den kvalite som din kamera klarar. Om du sedan sparar den på disken eller på en annan tape i kameran kommer klippet att kopieras bit för bit och förbli helt opåverkad. För att titta på bilden i datorn avkodas den och det påverkar inte kvaliteten på klippet. Om du däremot ändrar något på tidslinan så kommer datorn att behöva göra förändringar i klippet och det kräver en ny komprimering för att lagra den - på disk eller tape. Då har du fått en något försämrad kvalitet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...