henrik.tv Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Jag besökte liten grupp i Newcastle som framkallade sin egen svartvita film (tror att det var svartvit 16 mm film men kan ha varit super8). Är det någon svartvit super8 film som säljs idag som man kan framkalla själv? 0 Quote
jan-erik lundberg Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Jag besökte liten grupp i Newcastle som framkallade sin egen svartvita film (tror att det var svartvit 16 mm film men kan ha varit super8). Är det någon svartvit super8 film som säljs idag som man kan framkalla själv? Hej! Jag avråder dig å det bestämdaste att soppa dina s 8 filmer själv, även om du troligtvis lyckas få fram bilder på filmen så är risken att du repar den från början mycket mjuka emulsionen innan den torkat. Slarvmarginalen på den lilla rutan är i princip obefintlig! Så alla missar syns med kanske flera tusen gångers förstoring. Betänk vad mycket större ett småbildsneg är! I övrigt så tror jag att kodak tri-x fanns för några år sedan men jag tror inte att den går att få tag i nu i denna video eran. Jag hoppas att du blivit lite klokare i alla fall! Men skulle du ändå vilja prova så kan du väl höra av dig! Janne 0 Quote
TomStac Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Jodå! Både Tri-X och Plus-X finns i dessa "videotider" att få tag på Super8, inklusive framkallning hos Andec: http://www.andecfilm.de/en/e_s8_sw-umkehr.htm Känns onödigt att framkalla Super8 när det ändå är ganska billigt. 16mm är det dock en del som framkallar själva. 0 Quote
nilavs Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Tidigare inlägg har varnat för repor vid egen framkallning och detta är tyvärr helt riktigt. Jag har framkallat småbild (24x36 mm) och mellanformat (6x6 cm) i filmlängder på ca. 1 till 1,5 meter i svartvitt i ca 40 år och jag kan bara understryka hur enormt (omöjligt) det är att undvika dessa repor och tala inte om all skit=damm som fäster i emulisationen under torktiden. För att vara lite ödmjuk, glöm allt vad egen framkallning av smalfilm heter. 0 Quote
Recommended Posts