Gå till innehåll

vilken kamera böran ha? (för musikvideo produktion mm.)


Björklund

Recommended Posts

Tja!

JAg och en polare (båda skolade inom vide/filmens värld) tänkte starta en kombinerad film och musik studio! Nu är bara frågan vilken kamera som är bäst till detta! pris spelar själklart roll men runt 50.000kr!

Som jag har fattat det så är det vissa svårigheter att reigera hdv?

 

skulle vara ytterst tacksam för ett svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så svårt är det inte att redigera i HDV. Finns sätt runt det och datorer och redigeringsprogram blir bara bättre och bättre.

 

Om 50 000 kr är den övre gränsen begränsar det en del.

 

Men här har du lämpliga kameror.

 

Sony HVR-V1E - 48 500kr - HD

Canon XH A1 - 37 500kr - HD

Pansonic DVX100B - 33 000kr - SD

Canon XL2 - 47 000kr - SD

 

Alla har för och nackdelar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Tja!

JAg och en polare (båda skolade inom vide/filmens värld) tänkte starta en kombinerad film och musik studio! Nu är bara frågan vilken kamera som är bäst till detta! pris spelar själklart roll men runt 50.000kr!

Som jag har fattat det så är det vissa svårigheter att reigera hdv?

 

skulle vara ytterst tacksam för ett svar :)

 

Hej!

 

Svår fråga! Beror lite på vad ni ska filma och vilka kunder ni har? Jag tycker att om ni har möjlighet att vänta med kamerainköpet och i stället hyra in kameran när ni behöver så kan ni nog tjäna en slant på detta. Det jag menar med att vänta med kamerainköpet är att marknaden har inte bestämt sig för vilket hd format man ska använda. Panasonics P2 kort för lagring är i nuläget för dyra och osäkra penga placering samt sonys hd på band är inte heller så lyckat.

Jag har ett lite udda förslag till er! SVT säljer ut kameror och tillbehör kolla där vad som finns försök att få tag i en välservad beta kamera så har ni en kanon kamera i många år, visserligen analogt! men ser väldigt bra ut!

 

Janne

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ni filma mycket musikvideos och studiogrejer? Om ni kan skaka fram pengarna, kolla på Canon XH G1 med HD-SDI utgång. Detta i kombination med dator och SDI kort gör MYCKET stor skillnad vid exempelvis green-/bluescreen filmning (dvs chromakey). Du kan alltså filma/tanka in materialet helt okomprimerat i antingen Standard Definition eller High Def. om du har diskar till det. Detta fungerar naturligtvis bäst i studiomiljö där du kan ha kameran ansluten till datorn under arbetet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...