Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! :)

Jag har nyligen köpt o väntar på 10 st. filmrullar. När dessa anländer så funderade jag på några praktiska frågor jag skulle vilja ha svar på.

1. vad är bästa stället o förvara rullarna? dock ej längre än 6 månader.

2. om jag filmar men en rulle, säg att jag kanske använder halva rullen o resten är oexponerad.. och så vill använda resten av rullen senare för filmning, finns det då någon gräns för hur länge den kan sitta kvar i kameran?

tacksam för svar o tack på förhand :)

//Benny.

Posted

1. Bästa stället är i frysen.

2. Fråga två är svårare, här finns inte en generell regel att ta till. det

beror på en del faktorer, bl.a. på hur gammal filmen är,

vilken temperatur som filmen (kameran) vistas i. Det säges

att exponerad film ska framkallas snarast, även kan filmfabrikatet ha

betydelse.

Posted

Bäst förvaring för film har du i frysen. Se till att den tinar helt innan du använder den bara. ;) Kylskåpet kan du ha film i ochså, då behöver filmen "bara" få rumstemperatur innan du använder den.

Halvexponerade rullar? tja, vad sägs om att filma ett par sekunder extra (för att spola bort det senaste inspelade) och ha i kylskåpet om du inte tänker filma under en längre tid? Annars kan du ju bara lägga kameran i vanlig kontorsmiljö tills nästa tillfälle (alltså inte i en stekhet bil på instrumentbrädan tex).

Posted

Tack för era svar! :)

så kanske räcker det med kylen för min del.. jag räknar med att filma upp mina 10 st. rullar inom loppet av ca. en månad. (för en kortfilmsinspelning).

Rullarna jag köpt är av sorten KODAK Vision2 200T ..

tiden i kameran från ena tillfället till det andra är i mitt fall en vecka som mest.. tänkte, man vill ju inte slösa kanske 1 minut film på nåt som "svartruta" bara för att ta ut rullen, då kanske det är smartare (?) och låta den sitta kvar till nästa dag (eller som längst till nästa helg) och sedan börja filma med den minut som är kvar .. film är ju rätt dyrt för oss "nollbudget-filmer" ;) eller är jag ute på fel spår?

//Benny.

Posted

Känns inte som jag skulle beskriva det som långtidsförvaring direkt... En månad är rätt kort tid egentligen, särskilt om det handlar om tio rullar. I genomsnitt blir det ju bara 3 dagar per rulle!

Förvara de filmade rullarna i kylskåpet tills det är dags för framkallning.

Jag tar för givet att du har filmat med Super8 tidigare med den kameran, så du vet att den fungerar? Annars skulle jag filma en rulle för att testa. Framkalla och se att den blev bra och sedan rulla alla tio rullarna genom kameran.

Posted

tackar för dina svar, dem har hjälpt till väldigt mycket :)

det ska jag göra :)

ja då, kameran funkar - den är nyligen insmörjd, servad o funkar finfint så det är grönt :) men tanken slog mig att ENDÅ ta en film o testa o filma med..

//Benny.

Posted

Japp, det ska alltid alltid alltid köras en provrulle med okända kameror.

Vi har ett praktexempel på Filmshooting, en kille hade skickat in sin fina dyra kamera till service och fått den genomgången av proffs. Dessvärre tog det så lång tid att få kameran tillbaka att han inte hann filma någon provrulle tyckte han. Han skulle nämligen iväg till Italien (tror jag) och filma.

Sagt och gjort. Han åkte på sin tripp, filmade och gjorde sin grej, kom tillbaka från sin filmsemester och skickade in rullarna till framkallning. Något var fel, någon fjäder eller vad det nu var hade lämnat en stor fin repa på samtliga filmrullar. :( Kameran var lätt fixad och lagades gratis av den som servade kameran, men filmerna var ju redan repade...

Som sagt, man ska alltid alltid alltid filma en provrulle innan man filmar något viktigt eller större mängder film. Om man nu inte har gott om pengar och det inte gör så mycket att filmerna blir repade/dubbelexponerade eller liknande. ;)