frazer Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Hejsan! Första inlägget i forumet. Hoppas ni kan hjälpa en stackars vilsen hobbyfilmare till rätta när det gäller att skapa en DVD. Jag har en Canon-kamera som filmar i widescreen-format (16:9). När jag tittar på filmen som jag producerat i Premiere på datorn är den widescreen, och mediaspelaren lägger till svarta kanter över och under. När jag sedan lägger in denna filmfil i antingen Sony DVD Architect (min favorit) eller Adobe Encore så blir resultatet en ihoptryckt film med svarta kanter till höger och vänster istället. I Sonys program kan man under DVD-inställnignarna välja vilken ratio filmen har (4:3 eller 16:9), men det gör ingen skillnad. Det jag blev fundersam över är om det spelar någon roll vilken ratio jag rendera filmen med i Premiere? Jag renderar normalt i 16:9 eftersom filmen är i det formatet. Provade även att rendera i 4:3, men då fick jag både svart över och under samt till höger och vänster. Börjar tröttna på detta, känns som att jag provat alla knep jag kan hitta! 0 Citera
video_sync Postad 15 september 2006 Postad 15 september 2006 I DVD Architecture, sätt inställningarna på 16;9 för din film, färdigställ sedan DVD:n och testa den nu på en extern DVD spelare till en TV. Du måste se till även om du redigerat klippet innan du la in den i DVD Authoring programmet, att du sparade den i 16;9 Wide. Samma gäller i DVD Authoring programmet, missar du det under loppet så framstår precis som du sa en väldigt konstig bild efteråt =) 0 Citera
video_sync Postad 15 september 2006 Postad 15 september 2006 I DVD Architecture, sätt inställningarna på 16;9 för din film, färdigställ sedan DVD:n och testa den nu på en extern DVD spelare till en TV. Du måste se till även om du redigerat klippet innan du la in den i DVD Authoring programmet, att du sparade den i 16;9 Wide. Samma gäller i DVD Authoring programmet, missar du det under loppet så framstår precis som du sa en väldigt konstig bild efteråt =) Kan påpeka att "Pixel Aspect Ratio" för 16;9 är: 1,4568 0 Citera
frazer Postad 15 september 2006 Författare Postad 15 september 2006 I DVD Architecture, sätt inställningarna på 16;9 för din film, färdigställ sedan DVD:n och testa den nu på en extern DVD spelare till en TV. Du måste se till även om du redigerat klippet innan du la in den i DVD Authoring programmet, att du sparade den i 16;9 Wide. Samma gäller i DVD Authoring programmet, missar du det under loppet så framstår precis som du sa en väldigt konstig bild efteråt =) Det är ju precis det jag gjort, vilket gör det hela så underligt. Då bör den väl stretcha videon, oberoende om den är 16:9 från början eller inte? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.