Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en redigerad wmv-fil som skall kombineras med en råformat fil, kan det vara mpeg2 ? Jag vet inte riktigt.

Dessa två ska brännas ut på dvd. var hittar jagett program som gör dvds av wmv-filer och var hittar jag codec som gör att jag kan redigera en mpeg2-fil i windows moviemaker?

Jag fattar att det här är jätteamatörigt, men jag behöver hjälp :-)

Posted

Wmv filer kan du öppna med Moviemaker. Däremot inte MPEG2 filer.

Vad menar du med råformat? Är det en fil från en kamera eller kanske från en DVD-skiva?

Det finns antagligen flera program som kan hantera filer med olika kodning samtidigt på tidslinan. Det jag använder och som klarar det du vill göra är Canopus Edius Pro 4 men det är inte gratis. Däremot finns det en full version att ladda ned från http://www.justedit.com och som kan användas i 30 dagar. Filen är på drygt 200MB och programmet kräver ordentlig kraft av din dator.

Möjligen klarar Adobe Premiere Pro detta men det är inte heller gratis.

• 2 weeks later...
Posted
Jag har en redigerad wmv-fil som skall kombineras med en råformat fil, kan det vara mpeg2 ? Jag vet inte riktigt.

Dessa två ska brännas ut på dvd. var hittar jagett program som gör dvds av wmv-filer och var hittar jag codec som gör att jag kan redigera en mpeg2-fil i windows moviemaker?

Jag fattar att det här är jätteamatörigt, men jag behöver hjälp :-)

DVD Architect från Sony klarar att kompilera en DVD av WMV filer.

Men det är ju inte något som kommer att resultera i något snyggt.

Men som med det mesta här i världen, det är inte heller ett gratis program.

Men en jävligt bra ett ;)