michi_diaz Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Tjenare!!! Hej alla filmskapare! Jag har en fråga till er: Hyrde en film igår kväll och på baksidan dvdfodralet längst ner till höger läste jag "16:9 Anamorhic". Vad innebär de?... Vad innebär Anamorphic??... Har kanske en aning men jag är inte riktigt säker. Mvh Micke 0 Quote
vilcans Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Att filmen är tänkt att visas i 16:9-format, men att den på skivan är hoptryckt horisontellt så att den får plats i 4:3-formatet. När du sedan visar filmen på en bredbilds-TV så drar TV:n ut den till 16:9-format så att bilden får rätt proportioner igen. Om den inte gjorde det så skulle folk se långa och smala ut. En gammal smal-TV måste istället trycka ihop bilden på höjden för att den ska få rätt proportioner, och då blir det svarta ränder upptill och nedtill. (Normalt är det DVD-spelaren som trycker ihop bilden när den visar en anamorfisk film på en smal-TV.) Ett mer tekniskt sätt att se det är att en pixel i 16:9-formatet inte är kvadratisk, utan är en liggande rektangel. 0 Quote
michi_diaz Posted January 30, 2004 Author Posted January 30, 2004 De var mer än vad jag visste. Nu kan äntligen min nyfikenhet vila i frid. Tusen tack för svaret. Mvh Micke 0 Quote
Mickels Posted February 29, 2004 Posted February 29, 2004 16:9 Anamorhic kallas oxå för brevlådeformatet i en 4:3 tv 0 Quote
Recommended Posts