Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare!!!

Hej alla filmskapare! Jag har en fråga till er: Hyrde en film igår kväll och på baksidan dvdfodralet längst ner till höger läste jag "16:9 Anamorhic".

Vad innebär de?... Vad innebär Anamorphic??... Har kanske en aning men jag är inte riktigt säker.

Mvh Micke

Posted

Att filmen är tänkt att visas i 16:9-format, men att den på skivan är hoptryckt horisontellt så att den får plats i 4:3-formatet. När du sedan visar filmen på en bredbilds-TV så drar TV:n ut den till 16:9-format så att bilden får rätt proportioner igen. Om den inte gjorde det så skulle folk se långa och smala ut. En gammal smal-TV måste istället trycka ihop bilden på höjden för att den ska få rätt proportioner, och då blir det svarta ränder upptill och nedtill. (Normalt är det DVD-spelaren som trycker ihop bilden när den visar en anamorfisk film på en smal-TV.)

Ett mer tekniskt sätt att se det är att en pixel i 16:9-formatet inte är kvadratisk, utan är en liggande rektangel.

• 5 weeks later...