Gå till innehåll

Anamorphic


michi_diaz

Recommended Posts

Tjenare!!!

 

Hej alla filmskapare! Jag har en fråga till er: Hyrde en film igår kväll och på baksidan dvdfodralet längst ner till höger läste jag "16:9 Anamorhic".

Vad innebär de?... Vad innebär Anamorphic??... Har kanske en aning men jag är inte riktigt säker.

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

Att filmen är tänkt att visas i 16:9-format, men att den på skivan är hoptryckt horisontellt så att den får plats i 4:3-formatet. När du sedan visar filmen på en bredbilds-TV så drar TV:n ut den till 16:9-format så att bilden får rätt proportioner igen. Om den inte gjorde det så skulle folk se långa och smala ut. En gammal smal-TV måste istället trycka ihop bilden på höjden för att den ska få rätt proportioner, och då blir det svarta ränder upptill och nedtill. (Normalt är det DVD-spelaren som trycker ihop bilden när den visar en anamorfisk film på en smal-TV.)

 

Ett mer tekniskt sätt att se det är att en pixel i 16:9-formatet inte är kvadratisk, utan är en liggande rektangel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...