neolit Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Som många här som ställer något liknande frågor, ställer jag nu också min alldeles egen fråga om val av videokamera. Jag läste en hel del om Panasonic AG- DVX100, Canon Xl1 och Canon xm2. Min budget säger vi pendlar mellan 20- 30. 000 kr. Det jag vill ha i en videokamera (då jag främst ska filma musikvideor) är videokvalitén så nära film som möjligt, och helst kunna styra skärpan själv. Vad jag vet har ju Xl1:an den möjligheten, samtidigt som jag läst att Panasonic:s 24p/s ser mer filmiga ut än Canons. Dock vet jag inte om man kan "leka" med skärpedjupet som med en Xl1:a. Och läste om att Panasonic filmar i "progressiv scan" vad är det? Även Xm2:an hade denna möjlighet. Kan någon säga något om vad man bör väga mer och om det i alla fall räcker med en Xm2:a. Jag vet att många har ställt nästan samma frågor och att jag "bör" läsa de först innan jag lägger in mitt inlägg men jag tycker att mitt inlägg ställer en sådan fråga som jag inte hittat svaret på här på denna forum. Tacksam för svar! Neo 0 Quote
MovieSwede Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Progressivt är att du filmar 25 hela bildrutor i sekunden istället för 50 interlecerade. 50i = nyheter, Sport, hemvideo. 25P = Film, musikvideos, reklam Skärpedjupet avgörs med hälp av zoomen. Ju mer du zoomar desto mindre skärpedjup. Visst XL1 har mer zoom med vissa linser mer för mycket zoom är knappt fungerande i många situationer du vill ju inte filma folks näshår. DVX100 har 10x zoom vilket räcker för kort skärpedjup, problemet är ju kan du stå så långt bak. Vill du ha du ha filmlook för 30 000kr så är DVX100 det bästa alternativet. 0 Quote
neolit Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 Jag har läst lite att det kan vara något problem med Panasonic när man filmar i 24P/s, med redigering på datorn osv, någon som har erfarenhet av att filma i 24 och redigera etc. Skriv gärna ni som använder Panasonic AG DVX100. 0 Quote
MovieSwede Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Jag använder DVX100 och det är svårt att filma i 24P för den filmar nämligen inte i det. Den filmar 25P när det är PAL modellen och det klarar vilket redigeringsprogram som helst. 25P lagras nämligen i en interlace ström (50i) Så bara filma klipp och rendera progressivt. 0 Quote
neolit Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 Märkligt. Vart fick jag det ifrån att den spelar även i 24P/s. Kanske den amerikanska versionene, vet inte. MovieSwede kolla denna länk. Jag kanske är dålig på engelska och missförstått det hela: http://www.adamwilt.com/24p/ Är det någon skillnad på DVX100 och DVX100A? Kan du skriva lite till, för, det känns som att jag kommer att köpa denna kamera slutligen. Det hade varit snällt om du beskrev lite denna videokamera. Vad tycker du om den?? Tack för dina svar Neo 0 Quote
MovieSwede Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Ja då skall vi försöka svara lite på frågorna (tur att jag är ledig idag ;) ) Jo sidan refererar till NTSC versionen av kameran. Att spela in i 24P i europa tappar lite sin poäng då du ändå måste göra om DVDn till 25P för att kunna se på den hemma. Därför spelar PAL in på 25P. 100% kompatibelt med våra system här och därmed inga uppspelningsproblem eller redigeringsproblem. Skillnaden mellan DVX100 och DVX100 är är mest smådetaljer. Som autofokus i 25P, filma i squeeze, ingen delay mellan ljud och bild, något bättre ljusbehandling, mer gamma modes. Jag har DVX100 och det är inte speciellt mycket jag saknar funktionerna på DVX100a men de hade inte heller skadat. Slutligen vad jag tycker om kameran. Ja kan man älska en kamera så ligger den bra till. Visst det är inte världens bästa kamera, men för det priset så är den otroligt prisvärd. De saker som är dess fördelar. Äkta 25P Cinegamma Cinecolor XLR kontakter Bra ljudbearbetning. Så skall du göra DVD med filmlook så är det en utmärkt kamera. HD är självklart kul men det har ingen fördel för DVD produktion. Sen när skall du köpa kameran? Ibland skadar det inte hålla ut i några månader. 0 Quote
neolit Posted August 25, 2006 Author Posted August 25, 2006 Hej igen! Ja, nu förstår jag poängen med 24P. Tack för förklaringen. Jag har tänkt mig köpa den (om allt går som planerad) i slutet av september, eller början av oktober. Vad menade du med att "hålla ut i några månader"? Skulle priset sänkas, eller något liknande?? 0 Quote
MovieSwede Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Priset kan alltid sänkas men iomed Canons nya kamera finns det risk att Panasonic måste sänka den. Som sagt behöver du ingen kamera förren oktober vänta till oktober. Behöver du den idag så köp den idag. 0 Quote
carbe Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Som Sony-ägare här på forumet föreslår jag att du skall köpa dig en SONY. De ger bra kvalité och går inte lätt sönder. JVC använde jag en gång, det blev helt kasst då det hela tiden var en svart sak längst upp och längst ner vilket visade dåligt resultat vid övergångar m.m. 0 Quote
MovieSwede Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Jo men han ville att den kvalitetsmässigt skall vara nära film som möjligt, och just det området vill inte sony tillverka kameror i prosumer klassen. 0 Quote
Recommended Posts