Danell Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Tja. Jag har hållt på med kloning i ett antal filmer och det börjar bli rätt så avanserade saker nu. Nu när vi ska filma våran nästa film (med kloning) så vill jag såklart ta kloningen ett steg till och det är att röra kameran ordentligt. Jag har komit på mina egna sätt att få en lite rörlig kamera men jag vill verkligen bryta mig loss från de gamla vanliga rörelserna och vara helt obegränsad. (ja iallafall så mycket man man kan vara när man gör effekter) Så nu efterlyser jag folk som har idéer, förslag, adresser till någon som gjort något liknande. Någon här själv kanske försökt på sig samma? Det får vara hur sjuka förslag som hellst. Enda begränsningen är pengarna. Vi har en kassa men inte hur mycket som hellst. Något från skroten funkar bättre än från järnaffären! Men helt smärtfritt kommer man väl inte undan =( Så... någon som har lust att hjälpa till? Skriv!!! 0 Citera
vilcans Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Intressant fråga. Även om det verkar som om motion tracking har tagit över mycket av det som man tidigare hade motion control till så finns det fortfarande effekter som kräver motion control. Och att göra utrustning för detta kräver mer än en hemmagjord dolly, vilket är något som många kämpar med. Jag vet inte mycket om konstruktion av mekaniska saker, men spåna kan man ju alltid... Jag börjar med enkla lösningar och går till svårare. Först kan man ju helt enkelt använda en dolly och försöka göra likadana åkningar. Med lite övning borde man kunna köra den lika snabbt vid olika tagningar, i alla fall tillräckligt för vissa effekter. Sätt upp små lappar precis framför där kameran filmar, så att lapparna åker förbi i underkanten av bilden, så har du något att synka efter. Nästa steg vore att sätta en motor på dollyn. En bra motor borde kunna leverera samma hastighet varje gång. Helst skulle man väl vilja ha en stegmotor (som kan styras elektroniskt) som är tillräckligt stark, men jag antar att det är för dyrt. Istället för en motor skulle du kunna göra en sluttande dollyräls eller liknande, och låta tyngdkraften leverera en jämn kraft, men jag tror att precisionen blir för dålig. Istället för en dolly skulle du kunna sätta kameran på en lång jibbarm, som du kan rotera. Även här borde du kunna öva upp förmågan att hålla en jämn hastighet. Om det är svårt att hålla hastigheten så kan du konstruera en anordning som mäter hastigheten. (Jag gissar att det är mycket enklare/billigare att mäta hastigheten än att styra den.) Om du gör en dolly av en gammal barnvagn eller något annat som går på hjul med ekrar så kan du fästa metallbleck så att de leder ström när en eker nuddar dem. Signalerna kan du läsa av genom att modifiera en datormus eller joystick (du kopplar alltså in metallblecken istället för en av knapparna). Sen är det bara att hacka ihop ett program som läser av signalerna och visar hastigheten. Bättre precision får du med ett kugghjul eller liknande istället för ekrar. Eller varför inte koppla dollyns hjul till de roterande delarna i en gammal mekanisk mus... Eller nu har jag det: Montera fast en optisk mus på dollyn och rikta den ner mot marken. Den måste vara nära marken för att det ska fungera, men den kommer då att läsa av hur snabbt dollyn åker. Det perfekta vore om du hade en kamera som kunde ta bilder på uppmaning av en dator. T.ex. har vissa mer avancerade stillbildskameror den möjligheten. Då skulle datorn kunna läsa av var kameran är och beordra kameran att ta bilder med t.ex. 10 millimeters intervall. Tyvärr krävs det en kamera som klarar att ta många bilder per sekund på detta sätt för att det ska funka. Eller så flyttar du kameran mycket långsammare än den ska göra i den färdiga filmen. Då får skådisarna försöka röra sig i slow motion för att kompensera. Ja, det här blev långt... En del är rätt komplicerat, och en del är säkert rätt dåliga idéer. Jag ska kolla upp om stegmotorer är så vansinnigt dyra som jag misstänker... 0 Citera
Danell Postad 24 augusti 2006 Författare Postad 24 augusti 2006 Tack för tipsen. Min idé jag funderat på ett tag nu är att köpa en viss LEGO-motor som fanns i butikerna för några år sedan. Den hade möjligheten att kopplas ihop till datorn och och programeras att sätta på och stänga av 2-3 motorer. (kommer inte ihåg) Av detta kan man nog bygga en liten dolly, i lego, och kanske kunna rotera den också. Detta är länken till saken: http://mindstorms.lego.com/Overview/ Men så är problemet att den inte orkar så mycket och en tung kamera blir nog för mycket. Då är förslaget att sätt på några större motorer och med ett kraftigare batteri. Jag fattar att det troligtvis behövs ändras inne i själva legosaken men man får väl leta upp någon tekniknörd! Min andra idé är att bygga om en LP-spelare att dra en liten vagn. Den rör ju sig i en konstant hastighet, men har också nackdelen att den är svag. Vad tycker ni? 0 Citera
vilcans Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Skivspelare är alldeles för svaga för att gå att använda. Däremot kollade jag upp motorer och elektronik. Jag har aldrig hållt på med det, så det var en helt ny värld för mig. Jag såg att det finns elektronik som verkar vara nästan lika enkel som Legos grejer, men säkert mer flexibel. Ett par av dem finns här: http://www.robotshop.se/catalog/index.php?cPath=35 Pröva också att googla på "stegmotor" så hittar du massor av återförsäljare av såna. Jag hittade några som såg någorlunda rejäla ut. De kostar mellan 500 och 1500 spänn (plus moms antar jag). Det coola med stegmotorer är att man kan styra dem från en dator (via lite mer elektronik), så man kan programmera en åkning. Jag vet dock inte hur jämn den blir eftersom en stegmotor, som namnet antyder, hoppar fram ett steg i taget (även om det är små steg). 0 Citera
Danell Postad 12 september 2006 Författare Postad 12 september 2006 Jag har köpt mig en Lego mindstorm på EBAY nu och den ska komma i veckan nu. Jag tror detta funkar. Får det fan göra då vi lagt ut 1220kr på det. 0 Citera
Lasse_laser Postad 12 september 2006 Postad 12 september 2006 Den programmerbara legogrejen har jag också funderat på. Problemet är väl att du måste programmera åkningen via datorn först, för att kunna upprepa den sedan. Ett annat problem är, som tidigare sagts, att den troligen är ganska svag. Svagheten går nog att lösa genom att använda elektroniken från Mindstorm med större motorer och drivkraft, men då behövs ju som sagt nån som är lite duktig på att löda, samt motorer som är ganska jämna i svarstid och inget glapp etc. Vidare så glappar och svajar Lego rätt mycket, men det borde gå att limma i värsta fall. Du får gärna lägga ut filmsnuttar här på forumet så att vi får se hur det blev sen. /Lasse 0 Citera
Danell Postad 12 september 2006 Författare Postad 12 september 2006 Hade tänkt att dokumentera försöket. Å lägga upp allt. Har också tänkt på detta länge, skönt att komma till handling. Hoppas det funkar. Har några små motorer hemma som är lite större än legos men jag vet inte om det gör någon skillnad. Tänkt att kolla med legomotorerna först o se vad de går för. Men man får väl leka lite med kuggar för att få det starkt. Behöver ju inte gå allt för snabbt, bara det är starkt. Kul att andra också är intresseradee! 0 Citera
Danell Postad 15 september 2006 Författare Postad 15 september 2006 Japp. Nu har legot kommit och jag arbetar på att lära mig det mesta om programet o hårdvaran innan jag sätter igång att bygga själva anordningen. Men det lilla jag har gjort ser super ut! Mycket starkare motorer än jag trodde! Man känner sig som ett litet barn igen!!! 0 Citera
jensmedia Postad 16 november 2006 Postad 16 november 2006 Hej! Jag håller på att bygga ett motioncontroll system till min video/still kamera. Jag använder mig av två motorer (AEG) tror de är till kylskåp/fläkt? Till de två motorerna har jag två Kemo M107 styr boxar som styr motorn via parallellporten på datorn. Jag har inte så inne på att knacka kod så det var ett bra alternativ då programmet som styr allt finns på Kemo hemsida. Det blir inte så att man kan spela in rörelse men du kan styra motorerna exakt och köra samma rörelser flera gånger. Programmet stödjer tom. en sorts Easy Easy. (som i AE) Jag har inte byggt ställningen än men det kommer troligtvis likna något som det bifogade bilden (såld på ebay) 0 Citera
Lasse_laser Postad 21 november 2006 Postad 21 november 2006 Verkar riktigt avancerat jensmedia, hur fasen har du kommit på ideen? Samt hur har det gått Danell? 0 Citera
Danell Postad 23 november 2006 Författare Postad 23 november 2006 Förlåt! Jag har typ glömt bort denna tråd. Jag har fått legot, byggt en maskin och använt den flera gånger! Även fast den är lite ostadig och att det betyder att man måste vara mer nogran då man återställer den, så funkar det riktigt bra! Jag har fått ett par riktigt överraskande bra klipp! Det ser så jävla coolt ut! Har tyvärr inte gjort klart något av klippen helt. (maskning o så) Men när det kommer, så får ni se! Har bara de här bilderna så länge, http://www.crazypictures.se/manlig/man2.jpg http://www.crazypictures.se/manlig/man1.jpg 0 Citera
Danell Postad 27 november 2006 Författare Postad 27 november 2006 Mer bilder ifrån inspelning. Eftersom den inte är så stark fick jag leta upp en sådan bra kameran som möjligt som var i den rätta storleken och tyngden. Det är en Panasonic NVGS 280. http://www.crazypictures.se/manlig/man34.jpg http://www.crazypictures.se/manlig/man32.jpg http://www.crazypictures.se/manlig/man39.jpg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.