Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har filmat en spelning (som sedemera ingår i en dokumentärfilm) med två kameror, där (trots vitbalansering) den ena gjorde flera av personerna på scenen röda i ansiktet. Och det var också väldigt knepigt ljus där inne.

För att få ljust mer naturtroget har jag i Premiere Pro lagt på följande: auto color, auto balance, korrigerat lite med color balance och shadow/highlight.

Resultatet blev tillfredsställande, men med bieffekten att bilden blev kornig! Detta trots att urpsrungskvalitén är mycket bra, filmen är inlagd från DV-CAM.

Vad gör jag åt detta? Är det auto-filtren som är boven i dramat? Några tips?

Postad

Gör inställningarna manuellt istället så har du full kontroll på slutresultatet och kan också se efterhand vad som orsakar bruset.

Färgkorrigering ska inte orsaka brus, men bland annat nivåer och kurvor kan göra det. Kanske har en sådan inställning kommit med?

Sedan antar jag att denna spelning, eftersom den var inomhus, är filmad i ganska bristande ljus. Kornigheten syns bättre då och du kanske till och med har använt kamerans gain-funktion. Färkorrigeringen gör helt enkelt bara att kornigheten syns bättre.

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för tips och synpunkter.

Har inte använt gain på kameran, och tänkte mig nog att Sony PD100 skulle ha tillfredsställande prestanda för att klara något sånt här, utan att ge kornig bild. Men det är inte omöjligt att det är där felet ligger.

Ska testa att färgkorrigera endast manuellt (men det är så jäkla svårt att få till rätt nyans ;)) i Premiere Pro. SKa testa också att se hur det blir med Avid och med hjälp av en yrkesverksam redigerare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...