TomStac Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 Det här är en tråd som syftar till att samla information om den sovjetisk-tillverkade kameran Kinor-16 SX-2M, framställt för professionellt bruk främst för TV-reportage och dokumentärer. ------------------------------------------------------------------------------------- Rysk beteckning: Kinor-16 CX-2M Tillverkningsår: 1975-1992 Motorer: - 29EPSS; elektrisk motor och analogt system för stabilisering av hastighet (2,5% noggrannhet) - 10EP-16 APK; elektrisk motor och kristallsynk (0.01%) Ljudupptagning: Pilot-ton för synkljud Batteri: 12V Maximal tid: 10 minuter konstant körning Hastighet: 25 rutor per sekund (anpassat för europeisk standard) Filmruta: 7.42 x 10.05 mm Film: 16 mm med singel och dubbelperforering Filmkassetter: I metall för snabbt byte, antingen 100 fot (30,5 m) eller 400 fot (120 m). Dagsljusspole från Kodak passar i kassetten. Slutare: Spegelreflex, enbladig, skivformad med konstant 170 graders vinkel på öppningen (ger en slutartid på 1/53 sekunder i 25 rps) Frammatningsmekanism: Gripare och registrerings-stift (registration pin) för stabilare bild (ca. 0.015 mm variabel) Sökare: Rörlig, reflex, 9.5X, med korrigering +/- 5D Sökaren har olika markeringar enligt följande: - Yttersta begränsningen är 11.1 x 7.7 mm (man ser utanför bildytan) - Gränsen för " academy 16 " med storleken 10.1x7.45 mm - Gränsen för telecine-skanningen 8.4x 6.3 mm (viktig del av bildrutan) Obs! Telecinemarkeringen (också kallat "viktig bild") baserar sig på en gammal standard från 70- och 80-talet i Sovjet, så den har ingen relevans till dagens telecineprocess. Dock så har den fått en ny och enligt mig mycket viktigt betydelse: 1.78:1 förhållandet i sökaren har en tänkt gräns på 10.1 x 5.67 mm. Detta innebär alltså att man kan använda de horisontella markeringarna för "viktig bild" som är 6.3 mm för att komponera en bild som i post beskärs till 1.78:1 (16:9)! Alltså, de horisontella innersta markeringarna överensstämmer nästan perfekt med 16:9 formatet! Se också: http://www.cinematography.com/forum2004/index.php?act=Attach&type=post&id=1414 Ljudnivå: Max 42 db; en väloljad och välskött kamera låter oftast mindre Temperaturkänslighet: Från -25 till 40 grader Celsius Fasta objektiv: - 16 OKS 1-6-1 6.0mm/f.1.8 (finns också som 5.9mm/f.1.8) - 16 OKS 3-10-1 10mm/f.1.8 - 16 OKS 1-15-1 15mm/f.2.0 - 16 OKS 1-25-1 25mm/f.2.5 - 16 OKS 1-50-6 50mm/f.2.0 - 16 OKS 1-75-1 75mm/f.2.0 - 16 OKS 1-100-1 100mm/f.2.0 - 16 OKS 1-150-1 150mm/f.2.8 - 16 OKS 7-200-1 200mm/f.2.8 - 16 OKS 6-300-1 300mm/f.3.5 Filtergänga för fasta objektiv: 62mm Filter (62mm): - H-2x (NDx2) - H-4x (NDx4) - K4500 (gult) - K6000 (orange) - K8000 (rött) Zoomobjektiv: - 16 OPF 12-1 10-100mm/f.2.5 (en rysk kopia av Zeiss) - 16 OPF 12-2M-01 12-120mm/f.2.4 (en rysk kopia av Angenieux) - 0.75 vidvinkeltillsats vilket ger 7.5-75mm (till 16 OPF 12-1) eller 9-90 (till 16 OPF 12-2M-01) Skruvhål för stativ: 3/8" Storlek: Med 10 mm objektiv, 100 fots kassett = 290 x 220 x 220 mm Vikt: 4,7 kg Källa: Olexandr Kalynychenko (95%) Pris: På e-bay kan man komma över en Kinor i hyfsat skick från 400-600 dollar. För en kamera i bra skick får man lägga mellan 600-800 dollar. Helt nya kameror kan man köpa för runt 1.500 dollar på e-bay. Modifieringar: Det finns olika företag ute i världen som modifierar kameran till Super-16, PL-fäste (arriflex) och kristallsynk. Man kan få allt från en ordentlig genomgången (renoverad) kamera med vissa modifieringar (vanligast kristallsynk i olika hastigheter) till en helt ny kamera. Länkar: http://www.slowmotioninc.com/index.html (gör en helt ny kamera åt dig i Super-16, PL-fäste och kristallsynk) http://www.lesbosher.co.uk/ (Super-16 modifiering med PL-fäste, inkl. service) http://www.solidentertainment.se/ (ett svenskt företag med bl.a. Anders Banke som modifierar motorn till kristallsynk i en billigare och en dyrare variant med digital bildräknare, plus godsaker som videoassist, etc.) http://www.geocities.com/russiancamera/16mm-pro/kinor-16sx-2m.htm (Olexandr Kalynychenko, en trevlig och seriös kameratekniker från Ukraina som gör en hel service och utför reparationer samt modifierar motorn till flera hastigheter och kristallsynk i olika prisklasser) Se också denna tråd på Voodooforum: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9005 Se också bilder på: http://www.geocities.com/russiancamera/16mm-pro/kinor-16pic.htm Nedan två bilder på min Kinor-16 (med 10mm fast objektiv): 0 Citera
TomStac Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Varför skulle man vilja ha en Kinor-16 SX-2M? Fördelar: -Billig!! -Prisvärd; du får en bild som i stort sätt motsvarar västerlänska kameror från 80 talet tack vare bra objektiv (16 OPF 12-1) och stabil bild tack vare registrerings-stift (billigaste västerländska kamera med samma funktion är Arriflex BL) -Modern 80-talsteknik med bra och rörlig sökare, ett stort urval av objektiv och lätt/snabbt kassettbyte -Det är lätt att komponera en 1.78:1 bild i sökaren med de befintliga markeringarna (se ovan) -Lätt och kompakt -Stabil och grov konstruktion; beprövad teknik Nackdelar som man måste vara medveten om: -Undermånlig elektronik och i flesta fall ingen kristallsynk -Endast en hastighet 25 rps (som med en skruvmejsel kan ändras till 24 rps) -Ganska högjudd; runt 40 db (motsvarar en oblimpad Arri BL) vilket kanske inte gör den till MOS men vilket fall som helst kräver blimp för inhomhusbruk -Saknar videoassist (och det är svårt att montera en som inte tar bort sökarens funktion) -Ej Super16 (och det är inte heller speciellt lätt att modifiera) -Sovjetisk kvalitetskontroll Ha dock förtröstan: -Det går att modifiera kameran (här i Sverige; http://www.solidentertainment.se/) till modern elektronik och kristallsynk -En väl-servad kamera kan låta lägre än 42 db; man rekommenderas att använda 100-fotskassetterna inomhus och vid dialog då de låter mindre -Service, reparation och modifiering av motorn till kristallsynk kan även erhållas hos Olex Kalynychenko i Ukraina: http://www.geocities.com/russiancamera/ -Kameran kan servas och modifieras till Super16 samt PL-fäste hos Les Bosher i England: http://www.lesbosher.co.uk/ Köper man en begagnad Kinor så rekommenderas man att låta kameran gås igenom av en erkänd kameratekniker så att kameran kan fungera under optimala förhållanden. Detta (inklusive) modifiering kostar ungefär lika mycket som att köpa kameran, beroende på hur avancerad modifiering man önskar sig. 0 Citera
TomStac Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Mina egna intryck från en Kinor-16 SX-2M: -Den är överaskande liten och kompakt; hade föreställt mig den som större. -Den är ganska lätt att ha handhållet, i alla fall med ett 10mm-objektiv och 100-fotskassett; nackdelen är att man inte kan luta den mot axeln (med 100-fotskassett) utan måste hålla den med högerhanden (som man trär in i en rem runt handtaget). Den känns dock ganska lätt. För att avlasta handen kan man motera handtaget och axelstativet från en KRASNOGORSK 3 (tips från Olex). Man behöver dock borra två små hål på var sin sida av skruvhålet på kamerans undersida. -Den ger ett solitt och stabild intryck; den tål nog en hel del stryk. Den har dock några plastdetaljer som drar ner intrycket något; en knapp på magasinet som man använder för att lossa den från kamerakroppen, en ratt vid motorn som man använder för att manuellt vrida motorn och kameraverket. Dessutom utgörs baksidan av motorn (som ligger an mot kassetten) av backelit. Denna skall jag nog byta ut med en i plåt. -Det är busenkelt och går snabbt att byta kassetter. -Att byta objektiv går i en handvändning. -Sökaren är vridbar. Nackdelen är att bilden vrider sig (kantrar) när man vrider sökaren ner och upp, så att man får titta in i sökaren snett och över kameran. Det är nog en vanesak och en detalj som kameran delar med många andra kameror, bl.a. Arriflex BL. -Sökaren ger bra information avseende komposition av både 1.33:1, och av en ren slump även 1.78:1. 0 Citera
DanyaelX Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Du säger att man kan modifiera den till ett arri PL fäste, men inte vilket som är native fäste på kameran. Är det ett M42 fäste som vissa Krasnogorsk 3 kameror har eller är det där andra ryska bajonett systemet? Kan man blimpa kameran? Chris 0 Citera
TomStac Postad 24 augusti 2006 Författare Postad 24 augusti 2006 Du säger att man kan modifiera den till ett arri PL fäste, men inte vilket som är native fäste på kameran. Är det ett M42 fäste som vissa Krasnogorsk 3 kameror har eller är det där andra ryska bajonett systemet? Den har ett eget fäste som är unikt för just Kinor-16. Men som sagt finns det ett stort urval av bra optik till kameran. Jag fick idag svar från Les Bosher där han bekräftar att han utför modifieringar till Super-16 och PL-fäste, för en kostnad som motsvarar en begagnad kamera. Kan man blimpa kameran? Det finns ingen fabrikstillverkad blimp så man får tillverka en egen i så fall. Men enligt vissa källor skall det räcka med en riktad mikrofon för att komma runt kameraljud. En ordentlig service där man putsar alla axlar och ytor kan sänka ljudnivån ytterligare. 0 Citera
TomStac Postad 25 augusti 2006 Författare Postad 25 augusti 2006 Här är en intressant länk till filmaren Evan Kubota och hans senaste film SEIZON, i huvudsak inspelad på en Kinor: http://plaza.ufl.edu/ekubota/film.html 0 Citera
TomStac Postad 6 september 2006 Författare Postad 6 september 2006 Hittade en amerikansk kameratekniker som utför service, reparation och konvertering till Super16 av Kinorkameror. De kan tydligen göra kameror tystare också. Här är hemsidan: http://super16inc.com/index.html 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.