jonkanon Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Hej, Först kanske jag ska kolla av om FLAC är alternativet att haka på? Jag hade tänkt börja spara ner några av mina cd-skivor som börjar bli ospelabara av ren ålder. Några få titlar, pissigt pressade. Jag vill ha ett losslessformat som är framtidssäkert, och när det sker byte lätt kan byta format till ny standard. Därav opensource tänket. Vilken converter är bäst avvägd med både funktion och användarvänlighet. Dvs det får gärna vara enkelt som iTunes, men inte så begränsat. Men jag kan tänka mig att tulla på några avancerade funktioner gentemot enkelhet. Jag är inte ett dugg avancerad när det gäller detta. Så ska jag köra på FLAC? Vad ska jag använda för att rippa till FLAC? Vad ska jag använda för att spela upp FLAC? Finns det någon flashbasserad spelare som tar FLAC utan uppdatering av mjukvara? Så, vet ni så vill jag veta :) Tack, /jon 0 Citera
jonkanon Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 http://www.foobar2000.org/ foobar är den som jag provar nu, och jag greppar inte riktigt hur det fungerar ännu men den är definitivt snabb och lättdriver. Har stöd för flac men vet inte om den rippar till det? Och om den gör det bra? Jag har sökt lite, men inte riktigt fått kläm på det hela. Men om det är någon som är duktig på foobar så kanske ni kan tipsa på skinscript som jag kan använda. För den är fantastiskt ful :) Jag använder den senaste versionen och fattar inte så mycket :) 0 Citera
jonkanon Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Så blir det nog. foobar2000 för att spela upp filerna. dBpoweramp för att rippa. (mp3 licens kostar) men jag tänkte köra flac på min samling och konvertera till ogg ifall jag ska ut och gå med portabel spelare. Någon invänding, för jag är inte säker på om det finns en bättre kombination? Så om någon vet något som jag inte vet. /j 0 Citera
Grahnbarr Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Har hört att Exact Audio Copy ska va bra om än lite svårt å lära sig. Läs mer här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12704&highlight=flac 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.