Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Krux och trix.. Jag har alltid funderat om det är 25p eller 25i jag ska välja.. nu har jag äntligen lärt mig skillnaden på interlaced och proggresiv men skadan är redan ett faktum..

Jag har jobbat med en timmeslång dokumentärfilm. Den är plåtad med en PD150 och därmed ska ju projektet vara interlaced, men jag fick kortslutning i hjärnan när jag onlineade projektet och stälde in projektet på 25p.

Det brinner i knutarna med att få ut projektet och jag har för närvarande inga möjligheter att tanka in allt media på nytt.

Kan man ställa in så att det blir interlaced i efterhand? Informationen borde ju finnas där?

Tacksam för alla svar!

Postad

[citat=William Johansson]Kan man ställa in så att det blir interlaced i efterhand? Informationen borde ju finnas där?[/citat]

Vilket program använder du?

Postad

Vad jag vet så är det väl bara en fördel att onlina i progressivt så slipper man bry sig om interlace sen. Annars finns det kanske något deinterlace filter. Sen beror det på hur det ska distribueras, om du gör en DVD kan du se på en TV om det ser bra ut - antingen hackar det, eller ser randigt ut eller så ser det jättebra ut.

Om du tankar över på DV band så återställs interlace på rätt sätt, o man slipper bry sig om det. Men rätta mig nån om jag har fel med nåt.

Postad

Jag använder Avid express pro 4,5. Och filmen ska visas på festivaler i första hand.

Men då borde det fungera att göra ett nytt projekt i 25i och importera det som jag ska spela ut i det projektet.. Eller blir det något annat problem eller någon kvalitetsförlust då?

Postad

Det är ett problem med att du gjort 25i/50i till 25P och sen tillbaka till 25i/50i

Nämligen chroman. DV och DVD använder sig av 4:2:0 chroma. Detta inebär att chroma blocken är 2X2 pixlar. Men vid en interlace källa så är chroman placerad så den enbart används på jämn/jämn udda/udda. I progressiv är 2X2 blocken placerade jämnte varandra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...