Gå till innehåll

Tystnad


Scriptures

Recommended Posts

(Ny version http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15266)

 

(Långfilm, 159 sidor) Tystnad är ett becksvart drama om en ung mans fall och hur de som står honom nära påverkas.

 

Min dröm är att kunna arbeta med att skriva historier om intressanta människor och livsöden. Jag finner manusformen väldigt tilltalande eftersom jag alltid älskat film... Jag har även regissörsdrömmar, vilket kan märkas i och med att jag ofta beskriver för mycket.. Jag har sjukt många idéer till kommande manus, men som alla vet så är det rätt tufft att få dem skrivna.

 

Denna berättelse ligger mig väldigt nära och det lär märkas. Jag har ännu inte skickat i väg den till ett produktionsbolag.. Ge mig gärna kritik, positiv som negativ, ge mig förslag på förändringar och finslipningar.

 

Tack på förhand, hoppas att ni får en trevlig läsning.

(Får väl varna för en del tunga scener om det är någon lite känsligare intresserad)

 

MVH

Tommy Westers

TYSTNAD vers 5.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Min första tanke var "159 sidor - han är galen!". Sen tänkte jag att jag väl kan ge det en chans ändå. Jag märkte snart att jag hade läst manuset förut, i vad jag tror var samma version. Det är flera år sedan, men jag mindes att historien var mörk och gripande, så jag plöjde igenom manuset igen. Ta gärna fram mina gamla kommentarer och se hur väl de stämmer med de nya. :-)

 

Historien är bra, och du beskriver karaktärerna och situtionerna så att de blir levande. Slutscenerna på festen är en lyckad avslutning där allt som historien laddat upp inför kommer till sin logiska slutsats. Hela historien pekar mot det slutet. Jättebra. Sedan har du lyckats få mig att känna för den osympatiske huvudpersonen, och det är en bedrift. Det gör historien kraftfull.

 

Det som är synd är att det tar lång tid innan historien riktigt kommer igång. Inledningen med bussfärden är väldigt segt som anslag. Varför inte börja med en scen där vi ser Johanna göra slut med Micke? Sedan behöver inte Micke berätta så mycket när Josef träffar honom. Show, don't tell. Fördelen med en sån inledning är att vi då får se Johanna innan hon dyker upp i slutet, så vi vet vem hon är.

 

Sedan verkar den första festen inte vara helt nödvändig. Är den till för att Madeleine och Alex ska träffas? Det är kanske mer effektfullt om det bara är Festen med stort F som alla laddar upp inför, den som är i slutet av historien.

 

Sedan när historien väl är igång så är det intressant, men något långdraget. Till stor del beror det nog på ditt sätt att skriva scenbeskrivningarna (d.v.s. filmen blir inte längre egentligen, utan det är bara manuset som är onödigt långt). Precis som du skrev i ditt inlägg så beskriver du för mycket. Korta ner beskrivningarna till det som verkligen är viktigt. Det kanske inte behövs några exempel på alldeles för detaljerade scenbeskrivningar, men här kommer ett ändå:

 

%2$s skrev:
Sara går bakåt i den nästan tomma bussen, det sitter en gammal dam ungefär i mitten. Eftersom det är natt ute så ser man inte mycket genom fönstren, mest så speglar de insidan av bussen. Madeleine följer Sara. De sätter sig längst bak. Madeleine tittar på Sara.

Det som gör detta jobbigt är inte bara det att det blir mer text att läsa (manusläsare är lata), men också att läser man mycket manus så är man van vid att det som beskrivs är viktigt (eftersom det är "regeln" för hur man skriver). Därför förväntar jag mig att den gamla damen i ungefär mitten av bussen kommer ha någon betydelse.

 

Okej, ett annat exempel:

 

%2$s skrev:
Drar av sig skorna och går in i köket. Direkt så öppnar hon kylen och efter att ha funderat ett par ögonblick så plockar hon ut ett paket juice. Hon stänger kylen igen, flyttar sig till ett skåp över diskbänken och tar ut ett glas. Hon fyller upp det med juice, ställer paketet på bänken och vänder sig om.

Vad är det för fel på t.ex. "Drar av sig skorna och går in i köket, tar fram ett paket juice och ett glas och häller upp." Eller vafan, varför inte "INT. KÖK: Sara häller upp ett glas juice." :-)

 

Det är dock inte bara dina utdragna scenbeskrivningar som gör manuset onödigt långt. Titta igenom alla scener och se om de är absolut nödvändiga. Kolla också om du kan göra scenerna så korta som möjligt genom att ta bort så mycket som möjligt av början och slutet av dem. Vissa dialoger och monologer är nog lite långa också, och kan låta lite teatrala just därför.

 

Pröva att sätta ett mål på 109 sidor. Det är alltså 50 sidor som ska bort. Det bör inte vara omöjligt utan att ta bort något viktigt.

 

Jag måste upprepa att jag tycker historien är jättebra. Faktum är att när jag tänker på manus jag har läst på Voodoofilm och liknande sajter så är det här ett av de få jag minns som ett som jag skulle kunna tänka mig att filma.

 

OK. Jag avslutar med lite spridda kommentarer:

 

Scen 19 till 20 är spännande, men vad fyller de för funktion?

 

Scen 24 är virrig eftersom den utspelar sig på flera platser. Det blir nog bättre om du skriver den som flera scener.

 

Marianne och Madeleine har namn som är för lika varandra. Jag läste slarvigt och trodde att Madeleine pratade med sig själv vid ett tillfälle. :-)

 

Carinas monolog i scen 67 känns lite väl ovidkommande. Annars en bra scen som lättar upp stämningen.

 

Du behöver inte säga att man ser att det är mörkt utanför fönstrena hela tiden. Det står ju i scenrubriken att det är natt.

 

Ett vanligt språkligt misstag du gör är att du skriver t.ex. "Bengt sätter sig ner vid hans matbord" istället för "Bengt sätter sig ner vid sitt matbord" och "Madeleine sitter och kisar ut genom fönstret vid hennes bänk" istället för "Madeleine sitter och kisar ut genom fönstret vid sin bänk". Jag tror detta är någon slags västkustdialekt som jag inte fattar. Jag stannar upp i läsningen och undrar vems matbord Bengt egentligen sitter vid och vems bänk fönstret är vid. Förresten, är det jätteviktigt att förklara att fönstret är bredvid bänken? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns fantastiskt att du kommer ihåg historien efter flera år.. Jag lade upp den en gång på en Yahoo group.. "diskutera ditt manus" hette den tror jag. Men den versionen var cirka 80 sidor, så den har utvecklats sen dess. Tystnad har jag arbetat på ett par månader per år ungefär.. väldigt svårt att lägga den bakom mig och fortsätta med annat.

 

Tack så väldigt mycket för all givande kritik. Arbetet på version 6 är snart igång och jag skall grundligt använda mig av dina förslag. Du har lagt fram frågeställningar som jag får gå lite djupare i.. man försvinner ju en del i berättandet när man skriver.. skrivs av sig själv till en viss del. -.- Scen 19-20 tex. visar (för mig) lite vilket skick området de bor på är, och givetvis hur Josef får tag på all sprit han dricker upp under berättelsens gång, men kanske kan detta komma fram på ett annat sätt. ;o) Jag älskar att få höra hur andra uppfattar det jag skrivit. Tackar igen.

 

Mitt favoritförslag i ditt svar är helt klart att visa Johanna och Mikael i början.. bara tanken på det fyller mig med bilder, anslagets styrka kommer att växa oerhört.

 

Hoppas att ni andra som sitter och läser Tystnad kan ge mig mer kritik och förslag till utveckling till nästa version. Jag känner att nu är det snart dags att göra något mer med berättelsen.. kanske så att jag kan gå vidare.

 

MVH

Tommy Westers

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...