Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Behöver hjälp från er som verkar duktiga på videokameror!

Saken är den att vi ska ha barn nu i Augusti och behöver en "bra" kamera att dokumentera den lille (lilla?) med. Jag är inte mycket för gryniga bilder och skakningar samtidigt som jag inte är rik och antagligen inte kommer använda kameran jättemycket.

De kriterier jag kommer på nu att kameran ska ha är:

* Naturtrogen bild utan brus och störningar, givetvis

* 16:9-format

* Antiskakmöjlighet (digital eller optisk spelar mindre roll)

* Smidigt format

* Enkelt att hälla över filmen i datorn/på en DVD

* Firewire (eller funkar USB 2.0 lika bra?)

* Prestera bra i olika miljöer (allt från kass innebelysning till motljus i snö)

* Ev. möjlighet till extern riktmikrofon med fäste (alternativt att den inbyggda miken är bra)

* Möjlighet till "autoinställningar" (tjejen kommer ju också använda den en del)

* Optisk zoon på minst 10ggr (inte jättenödvändigt men ett +)

Det är vad jag kommer på lust nu, kanske har glömt något, skulle inte förvåna mig...

Tackar & bockar på förhand för er hjälp!

mvh // Splix

Postad

mitt tips skulle nog bli panasonic nv gs-180 för det är nog den som liknar min kamera mest (nv gs-120) som jag har varit väldigt nöjd med i typ 2-3 år. den har dock inte 16:9 men jag tror nog att den är en av de bästa i den prisklassen.

Postad

[citat=ash]mitt tips skulle nog bli panasonic nv gs-180 för det är nog den som liknar min kamera mest (nv gs-120) som jag har varit väldigt nöjd med i typ 2-3 år. den har dock inte 16:9 men jag tror nog att den är en av de bästa i den prisklassen.[/citat]

Jo, jag har förstått att den verkar grymm men det är ju det med 16:9 då. Vi har precis köpt plasma och man kommer ju knappast köpa en 4:3-TV i framtiden heller, då känns det onödigt att inte köra 16:9.

Är det 100 att den inte har 16:9, cyberphoto & Dustin skriver ju att den filmar i 16:9...

Postad

Fick en rekomendation från Cyberphoto, vad tror ni om Canon MVX40? Den har optisk bildstabilisator, filmar i äkta 16:9 (där stabilisatorn också fungerar) och har bra färgåtergivning (enl. cyberphoto). Kan den vara något?

Postad

Hej,

Jag köpte en Canon MVX40 från Cyberphoto för en månad sen och tycker den är bra, bra färgåtergivning och skarp bild, lite sämre i låg belysning dock. Tillräckligt med manuella inställningar, den har en fokusring vilket är trevligt.

Om du vill ha äkta 16:9 så ska du köpa MVX40 istället för gs-180 eftersom MVX40 använder hela bredden av sin CCD, vilket inte gs-180 gör, den kameran trycker bara ihop bilden anamorfiskt vilket tydligen ger lite sämre skärpa.

Du kan läsa om den här, finns även en recension av MVX40(Optura 50 i USA) på samma sida.

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-PV-GS180-Camcorder-Review.htm

Postad

[citat=krockis]absolut nv gs-180. ha den på stativ hela tiden då den är liten och svår att hålla still. finns ingen bättre kamera för 5 000 kr.[/citat]

Jag tycker det verkar så också men då den inte har någon bildstabilisator som verkar duglig går den tyvärr bort. Med en liten unge kommer man inte vara hemma hela tiden och att ta med sig staviv varje gång man vill filma är lite för jobbigt. Alternativet är ju GS280 men 2000:- till är tyvärr för mycket för oss...

Gaaaaaah, jag blir galen på detta! Ju mer man läser desto fler kameror verkar interessanta. Sony har ju en del som också verkar bra, eller?

Postad

[citat=visitorQ]Hej,

Jag köpte en Canon MVX40 från Cyberphoto för en månad sen och tycker den är bra, bra färgåtergivning och skarp bild, lite sämre i låg belysning dock. Tillräckligt med manuella inställningar, den har en fokusring vilket är trevligt.

Om du vill ha äkta 16:9 så ska du köpa MVX40 istället för gs-180 eftersom MVX40 använder hela bredden av sin CCD, vilket inte gs-180 gör, den kameran trycker bara ihop bilden anamorfiskt vilket tydligen ger lite sämre skärpa.

Du kan läsa om den här, finns även en recension av MVX40(Optura 50 i USA) på samma sida.

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-PV-GS180-Camcorder-Review.htm[/citat]

Nu har jag hunnit glutta igonom testet lite och kom fram till att det får bli en Canon MVX40!

Jag tackar och bockar för hjälpen!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...