Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Knåpar på en 3d animation som jag sätter in i DV-film, i dom flesta fall har jag fogat ihop det redan i 3ds max men i vissa fall passar det inte så bra eftersom det blir för bjärta kontraster mm.

Sätter då ihop det i After Effects men har lite svårt att få det att smälta in där, ser ofta inklistrat ut.

Hörde om att det finns plugins för AE som fixar sånt, någon slags fall off-effect.

Någon som är bekant med det eller har andra tips på hur man bäst fogar in 3D i film?

Kan tillägga att själva filmen är gjord med statisk kamera med rörliga objekt och förstås rörlig 3D.

Postad

Jag använder inte AE längre, så just där går jag bet, men en viktig grej för 3D i filmat material är att lägga in brus på själva 3D-bilderna, det brukar funka med 3% noise (om det finns inställningar för det så gäller det rörligt brus och helst colored noise eller vad det nu kan heta i AE), men allt detta beror ju på videokvalitén, upplösning o så vidare.

Annat viktigt är att det är samma färgkulör så färgerna inte är för avvikande, kontraster, och ännu viktigare - att eventuella skuggor är vända åt rätt håll, att ljusets riktning och ljusstyrkan är desamma. Och att göra kanterna lite transparenta funkar i vissa lägen.

Använd gärna detta vid filminspelningen: en ganska stor blank boll/kula (vissa använder även en gråmatt boll) + en bild med olika färgrutor. Dessa håller du upp framför kameran och filmar av vid de scener där 3d inslaget skall göras. Då ser du varifrån ljuset kommer och hur de olika färgerna ser ut på filmen sen.

Postad

Har använt lite noise också men tycker inte det gör någon större skillnad, har visserligen inte sett det än med projektor som den är tänkt att visas med, kanske har större effekt då, man ser ju mest skavankerna då man endast har en datorskärm till hjälp.

Det där med kulan är en bra ide som jag i fortsättningen ska använda mig av.

Till den här animationen använder jag fall off material till modellerna så det flyter in ganska bra ändå men i bland lite för bra, det ser nämligen transparent ut.

Vilket program använder du till sådant här?

Postad

Noise gör iallafall saken lite bättre i allmänhet, annars syns det direkt att det är nåt alldeles för rent o pålagt på DV materialet, lite som en skinande ren motorhuv på en annars smutsig bil, allt måste skitas ner för att det ska passa in...

Konsten är att fall-off ska vara så hårfint som möjligt, nån enstaka pixel brukar räcka. Finns det någon feather-funktion utöver själva fall-off, som i såfall är tok för hög? Sånt kan ställa till det ibland.

Jag har bytt från AE till Combustion, men ska nog byta till Shake framöver.

Postad

Ett tillägg: kan bero på hur det renderas ut från 3d programmet också, nu kör jag inte Max heller (Cinema4D & Maya här...) men kan det vara nåt tokigt här som ger mkt transparens? Hur kör du ut det - som tga eller? Använder du nån key-effekt i AE? Vissa funktioner är lite samma i Combustion, hoppas nåt kan vara till nån hjälp.

Postad

kör ut som tga utan några key-effekter.

Ändrade fall-offtypen något och gav något bättre resultat även om det fortfarande framstår som transparent på vissa ställen men kan fixa det i AE sen genom att blanda det med ett tga-lager gjort utan DV-filmen.

borde byta till combustion också någon gång, är ju betyligt mer passande till 3ds max men lite marigt interface kan jag tycka.

tack så mycket för hjälpen :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...