Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har fått en massa filer som är rippade från en DVD camera, filerna är i nån slags av mpg format, och jag hade tänkt klippa ihop en kortfilm av dessa.

När jag importerar filen i premiere pro som får jag up "Unsupported audiorate" och att filen inte kan addas i projektet!? Vad ska jag göra?

//Nismo

Postad

Detta kan bero på att du har en eller flera DVD-spelare installerade på datorn, tex PowerDVD eller NVDVD. Prova att avinstallera dom och boota om datorn och försök importera videon i PPro 1.5 igen.

För att "strö salt i såren" så kommer inte PPro 1.5 fungera något bra att redigera material från DVD-kameran om du inte konverterar materialet till DV-avi först. Det kan vara bra att veta när du kommer märka att det hoppar och segar sig fram på din timeline. Förklaringen är att PPro inte är gjort för att redigera material från DVD-kameror. Använd Premiere Elements 2.0, den skall klara att redigera meterial från DVD-kameror. Det är nog bäst att testa det innan du avinstallerar några DVD-spelare på datorn.

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för svaret! Hur pass mkt skiljer sig Elements från PPro 1.5? är det lika bra att redigera i? Isf skulle man ju kunna byta helt och hållet till det.

Men fett surt att DVD inte är kompatibelt rakt av! :(

//Nismo

Postad

Jag vet inte på rak hand exakt vad som skiljer sig åt mellan versionerna. Premiere Elements är iaf en nedbantad version av Premiere Pro och anpassad för tex hemmaanvändaren som filmar med DVD-kamera. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad på materialet du får ut ur Premiere Pro 1.5 och Premiere Elements 2.0, förutsatt att källmaterialet var detsamma förstås. Många funktioner och effekter är precis likadana i programmen.

Ladda ner en testversion på http://www.adobe.se och se hur du tycker den är, om det är något som du tycker fattas. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...