the_punker Postad 13 juni 2006 Postad 13 juni 2006 Vet inte om detta är rätt del av forumet att lägga denna tråden. Finns det någon mera som jag är less på att söka runt nätet för ett bra program som ger den bästa möjliga kvaliten på ljud och bild vid capturing från analog källa. Jag har en Hi8 kamera och ett bra video In kort. Problemet är att det programmet som följer med kortet bara tillåter att spara i mpeg vilket inte är så populärt format på redigerings fronten..Vilket också ger dålig kvaliten. Jag vill veta om det finns någon som vet ett bra program som man kan captura med. Som ger bra kvalitet. Tacksam för svar. 0 Citera
Rogge Postad 13 juni 2006 Postad 13 juni 2006 [citat=the_punker]Jag vill veta om det finns någon som vet ett bra program som man kan captura med. Som ger bra kvalitet. Tacksam för svar.[/citat] Programmet spelar viss roll men hårdvaran är väldigt viktig. Förmodligen kan du bara fånga mpeg med ditt kort oavsett vilket program du fångar med. Jag hade tittat på någon variant av Canopus ADVC-serie, tex en ADVC55 eller ADVC110. Då fångar du direkt till DV i valfritt program, tex Premiere Pro, Scenealyzer Live, mm. Jag använder själv en ADVC300 och fångar DV i Scenalyzer Live. Se mer här: Canopus - Video converters 0 Citera
the_punker Postad 13 juni 2006 Författare Postad 13 juni 2006 Jag Har testat använda Vitrual Dub. Då kan jag captura som avi. Vilket ger mycket bättre kvalitet. Men då är det något som händer med ljudet. Det blir ett ljudsprak varje 3-4 frame. Någon aning vad det kan vara..fel i inställningarna eller? 0 Citera
Per Lind Postad 13 juni 2006 Postad 13 juni 2006 Jag har också en Canopus ADVC-300 som tillsammans med MAGIX ger fantastiskt resultat. Jättenöjd. Använde tidigare Matrox och Pinnacle men de åkte ut och ersattes av Canopusen. -Per 0 Citera
the_punker Postad 13 juni 2006 Författare Postad 13 juni 2006 Nu är det så att jag är mer ute efter program som jag kan använda mitt befintliga kort till. Detta pga att jag är för tillfället är arbetslös och inte har 2000-3000 att lägga ut. Men någon som kan ge exempel på program som går använda för analog capturing. 0 Citera
Rogge Postad 13 juni 2006 Postad 13 juni 2006 [citat=the_punker]Men någon som kan ge exempel på program som går använda för analog capturing.[/citat] Kolla först att det kort du har kan verkligen kan fånga till DV-avi. Kan inte kortet fånga till DV-avi så kan inget program i världen hjälpa dig, tyvärr. Vad jag vet så fångar tv-kort aldrig till DV-avi utan bara till mpeg. Tänk också på att avi är endast filändelse och säger egentligen ingenting. Många digitala stillbildskameror som kan filma sparar materialet som avi med det är egentligen mpeg som den filmar i. Dvs, att fånga en fil som har filändelsen avi säger absolut ingenting om vad det är i för format, dvs DV-avi, mpeg, mm. Det som du skall fånga till om du skall redigera är DV-avi. 0 Citera
the_punker Postad 13 juni 2006 Författare Postad 13 juni 2006 Jag har ingen aning hur jag skall kunna kolla det...något tips. Det är inget tvkort utan ett video in kort. Något man kan göra för att undersöka om den kan ta in i dv-avi? 0 Citera
ash Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 även om det är dubbelt så jobbigt så skulle du ju tills du kommer på en annan lösning kunna: captura 2 ggr. 1gång med virtual dub och en gång till mpeg och ta ljudet från mpeg filen 0 Citera
Rogge Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 [citat=the_punker]Något man kan göra för att undersöka om den kan ta in i dv-avi?[/citat] Att gå in på tillverkarens hemsida och titta eller kolla i manualen som följde med kortet borde ge svaret. Vad har du för kort, tillverkare och modellbetäckning? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.