Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har Adobe Premiere 1.5 och uppdaterat till 2.0. Hade detta problemet redan innan, att när jag importerat in en film (t.ex.) så börjar Adobe att "confirming" filen/filmen nere i högra hörnet och när den "confirmingen" är klar så hänger sig hela Premiere och jag måste stänga av det från aktitivtetshanteraren/processorer. Problemet uppstår alltså alltså exakt efter att "confirming" är klar, eller några sek efter i allafall. Jäkligt jobbigt, problemet bara uppstod en dag och har inte kunnat redigera sen dess. Jag kan alltså jobba i programmet, men jag kan inte importera in något som jag kan jobba med för då låser det sig. Och det är ju ingen idé att redigera om man inte har något att redigera. Har även kollat om premiere har några filter för dom format jag lägger in, men det ska inte vara något problem eftersom det är DV-format. Har även kollat om det kan vara några codecs som fattas, men det ska nog inte heller var något problem med det. Någon som har någon aning om vad det kan vara för problem? Kan det vara codecs eller filterproblem, i så fall vilka filter ska jag ta bort eller vilka codecs ska jag tanka? Tar glatt i mot alla svar!

Mvh: Bobbo

Posted

Om du enbart använder material från DV-kamera så skall du absolut inte tanka hem någon/några codecs om du inte har behov av det. Använder du DV från videokamera så har du inte det behovet.

Du skriver att du använder DV-format. Är det material från en DV-kamera?

Du kan iaf göra så här:

1. Starta ett nytt Project i PPro 2.0

2. Gå till Edit > Preferences > Media

3. Tryck på Clean

4. Starta PPro 2.0

5. Importera någon film med ljud

6. Gör ingenting medans conforming/generating peak files pågår utan låt PPro göra det i lugn och ro

Fungerar inte detta återstår att radera alla filer som skapats på din/dina Scratch Disks och vars sökvägar återfinns under Edit > Preferences > Scratch Disks. Har du alla alternativen satt till "Same as Project" så har du lite arbete framför dig. Men förmodligen räcker det med att rensa Media Cache Database. Om du rensar manuellet är det alternativen Video Previews - DVD Encoding du skall radera.

Posted

Hej!

Tack så mycket, fick i allafall inte ut något av det. Jag har nämligen installerat om programmet ett antal gånger nu och då ska jag väll inte också behöva gör den där rensningen i och med att den är väll rensad när man installerar om programmet. Har även testat det du sa att jag skulle göra.Problemet kvartstår.

Posted

jag tycker att det låter som om att det är din redigeringsdator som inte riktigt hänger med, kolla upp ram, processor osv osv. låter som det är där som problemet ligger och lurar.

det finns bara en genväg till den perfekta redigeringsdatorn och det är att formatera om och rensa varannan vecka ;):D

Posted

[citat=Bobboone]Problemet kvartstår.[/citat]

Jag undrar fortfarande om det du redigerar är fångat från en DV-kamera eller om du försöker redigera tex divx?

Information om datorn är bra att veta också, dvs processor, RAM, hårdiskutrymme.