Mikaeljohansson Postad 27 maj 2006 Postad 27 maj 2006 Hej som sagt jag har hållt på med film sedan jag vart liten och har tänkt att kunna ha det som jobb. Jag ska skaffa min första SemiProffs kamera efter sommaren. Jag hade tänkt antingen Canon XM-2 eller Sony HDR-HC1 vilken av dom tycker ni? varför? Eller ni kanske rekomenderar nån annan kamera. Sen fråga 2. Jag har gått runt genom många Pc baserade video program (mest adobe premiere) men jag kan inte riktigt sätta mig in nått nått program för jag letar alltid efter ett bättre. Jag har inte testad Avid Xpress osv är der bra? Vilket program skulle ni helst välja om ni ska hålla på proffesionelt? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 28 maj 2006 Postad 28 maj 2006 Vänta till HD-kamerorna har etablerat sig så slipper du köpa en kamera som du ändå inte använder om 2 år. Vad gäller redigering så är Avid väldigt etablerat på marknaden. Mitt val är dock Premiere då det dels fungerar så väldigt bra tillsammans med Adobes övriga program och är enligt mig också väldigt mycket mer lättarbetat. Ska man dock arbeta med stora projekt fungerar Avid bättre då Premiere blir väldigt segt. Avid har något annat system som är fördelaktigt vid stora filer. Sök på forumet, då det redan finns massa trådar om olika redigeringsprogram, vad man ska välja för kamera osv. Annars kommer väl typ Munthe att slänga upp all fakta du behöver. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.