Jump to content

Ljudproblem med Panasonic DVC30

C_Aldell
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag har precis köpt en Panasonic DVC30E och såfort jag kopplar i en mic i mic-ingången blir ljudet enormt dåligt. Det brusar och man hör nästan ingenting i micen, om jag dock drar ur mic sladden försvinner detta störande ljud (funkar bra med inbyggda micen med andra ord). Jag har testat med två olika micar, det räcker till och med att bara sätta in mic-sladden utan att ha micen inkopplad till den för att detta störande ljud skall börja. Jag har letat timtals i menyerna efter någon form av inställning men har nu tappat hoppet.

Är det någon som vet vad jag pratar om och ifall det går att fixa ljudet med micen med någon form av inställning? Kameran är splitter ny..

MVH

Christoffer

1. Varifrån lyssnar du på ljudet, från hörlurar inkopplade i kameran eller först när du fångat bandet till dator?

2. Har du testat micen/micarna i en annan kamera, och fungerar dom där?

Om du lyssnar direkt från kamerans hörlursutgång så är ljudet mycket brusigt pga mycket brusiga hörlursförstärkare i kameran. Det bruset kommer inte med på bandet när man spelar in.

Kamerans ibyggda mic spelar in väldigt lågt och ger därför lite brus. Att koppla in en extern mic verkar därför ge högre brus, vilket den ju iofs gör efterssom kameran spelar in med högre volym.

Har du provat att hålla in knappen Menu på sidan av kameran i ca 3-4 sekunder för att komma till menyn AUDIO LEVEL SETUP? Där kan du ställa nivåer på micingångarna. Om den står i AUTO så brusar det rejält om man först lyssnar på den inbyggda micen och sedan stoppar i an extern mic. Detta pga att den inbyggda micen spelar in väldigt lågt ljud.

Det som är konstigt i ditt fall är att du knappt hör något från den externa micen, det tyder på att något inte är riktigt som det är med kameran. Kolla därför att micarna fungerar på en annan kamera.

Jag har en DVC30 själv och kan tyvärr bekräfta att det är en kamera med mycket brus i ljudet. Trots att kamerorna blir bättre och bättre rent bildmässigt så är ljudet kvar på samma brusiga nivå som det var på 10 år gamla kameror. Pinsamt minst sagt...

Tack för svaret!

Jag har gått igenom alla inställningar i kameran och läst på internet / i instruktionsböcker, utan att hitta något om detta.

Det sjuka är att jag idag, efter en sammanlagd tid på ca 3 timmar försökt få micen att fungera, bara kopplade i den och allt funkade perfekt. Jag tror att det hela handlar om något glapp eller liknande vid mic-ingången.

Väldigt konstigt..?

Men som sagt, nu verkar det fungera som det ska, och du har rätt i att det hörs ett brus i hörlurarna; tack för den informationen.. Jag blev lite nervös när jag hörde bruset.

Åter igen; tack för svaret & ha en fortsatt bra helg

MVH

Christoffer @ extremecover.com