Jump to content

Bör jag skaffa videokort?

Guldragge

Recommended Posts

Hej!

Jag har en PC pentium 4 2.4 ghz 1.5 gb ram.

Jag redigerar och gör allting (filter + effekter) i Premiere 1.5 och jag känner inget behov av After Effects eller liknande.

Nu har jag ett helt vanligt grafikkort i datorn.

Det jag undrar över är vad jag skulle vinna på att skaffa ett videokort?

Har videokortet egna processorer som gör renderingarna toksnabba....eller vad är finessen?

Ersätter videokortet mitt grafikkort, eller sätter jag videokortet i en separat PCI slot?

Har ett videokort en massa andra lattjo ingångar så jag till exempel kan spela in TV och VHS-taper direkt till hårddisken?

Sista frågan är av mindre vikt. Det väsentliga för mig är att få en smidig och snabb redigeringsmiljö...

Mvh / Ragge

Hej

Vad jag alltid trott att videokort är, är just ett grafikkort som har video in/ut-gångar. Har aldrig hört om något kort som har egna processorer som fungerar med t.ex. premiere.

Satsa istället på att med tiden uppgradera din dator. Det finns snabbare processorer än den du har som inte behöver kosta så mycket.

Annars verkar du iof ha en rätt ordentlig dator som borde klara jobba bra i premiere. Man kan ju också optimera sitt sätt jobba på rätt mycket, spara effekter till sist och dela upp projektet i delar och sånt.

(reservationer för att jag inte har nån aning om vad jag pratar om)

Jag satsade på Canopus ADVC-300 som gör om analog video till digitalt.

Har inbyggd TBC som rättar till en del fel och förbättrar bilden.

Går att få till vettigt pris på eBay i Tyskland eller på eBay USA men då har vi lite problem med volten.

Läser både NTSC och PAL så där är det inga problem.

Använde Pinnacle analog/digital-kort tidigare men nu fungerar allt som det skall med ypperlig bildkvalité.

-Per

Ett videoredigerings kort typ Matrox RT.X10 är ett kort som placeras i en PCI-plats och ger många fördelar över vanlig redgering med Premiere 6.5/Premiere Pro 1.0/Premiere Pro 1.5/1.5.1 samt Premiere Pro 2.0 än om man redigerar i "software mode", tex:

- Massor av PPro's egna transitions i realtid

- Massor av Matroxtransitions och effekter i realtid

- Färgkorrigering i realtid

- Snabbare slutrenderingar till olika format, tex ut till MPEG2 väldigt fort

- Möjlighet att spela in Compositevideo och S-VHS

- Preview direkt ut till Tv via Compositevideo eller S-VHS från PPro, Encore DVD, Windows Media Player, mm, mm

- Plus massor av andra småsaker som du kan läsa mer om på länken nedan

Här kan du läsa på Matrox's hemsida om kortet: Matrox RT.X10 HW (Matrox's hemsida har dock legat nere nästan konstant dom två sista dagarna av någon anledning, så den kan vara svår att öht komma in på tyvärr.)

När jag köpte Adobe Production Studio och började använda After Effects plockade jag ut mitt egna RT.X10 (snyft) då man tyvärr inte kan få preview till tv till After Effects från Matrox RT.X10. Det är dock underbart att redigera med ett Matrox RT.X 10 och därmed slippa massor av rendering under arbetet. Funderar på att köpa RT.X100 som har preview från After Effects.

Efterssom du har en processor på 2.4 GHZ så kommer du märka skillnad efterssom RT.X10 sköter mycket av det arbete som din processor annars måste utföra=du kommer att vinna tid. :)

Canopus ADVC-300 är en helt fantastisk burk men ger tyvärr inga reltidsfördelar med något redigeringsprogram.