Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag sitter i övergången mellan premiere och final cut och det går bra hittils inte mycket som skiljer. Bara en sak som jag inte förstår mig på.

i premiere så trycker man bara på space om man vill se en prewiev av filmen. bild och ljud rullar på.

Men i final cut står det Unrendered i monitor fönstret. Ljudet rullar men inte bilden. Det kan väl inte vara så att man måste rendera hela filmen för att kunna köra prewiev på den?

Postad

Dra ned kvalliten på din prewiev eller förnedrar de bitar som har ett rött streck över sig i timeline.

Jag jobbar bara med FCExpress HD men jag kan tänka mig att samma gäller för FCP. Annars är ju manualen bra att läse eller den superfina nya DvD-rom som följer med, med en massa surfingfilms övningar.

Postad

jag har två monitor fält. det ena heter ju viewer.. och den andra canvas.. e det några skillnader på dem?

Jag har aldrig orkar läsa manualer eller gjort övningar.=) så övningarna får ligga kvar där de e och så kör jag trial and error.. det känns som jag lär mig bäst på det sättet..

Postad

På Final cut i mac kan man trycka "bulle" + R så prewiew renderar den hela filmen, men då renderar dem hela filmen i alla fall, men tar inte lika länge som vanlig rendering, går dock inte fort ändå... Vet inte om det var till någon direkt hjälp men i alla fall:)

ps. med "bulle" menar jag knappen som sitter typ där den vanliga alt knappen brukar sitta på pc

Postad

[citat=taktikal]jag har två monitor fält. det ena heter ju viewer.. och den andra canvas.. e det några skillnader på dem?

Jag har aldrig orkar läsa manualer eller gjort övningar.=) så övningarna får ligga kvar där de e och så kör jag trial and error.. det känns som jag lär mig bäst på det sättet..[/citat]

K, prova på och lycka till :)

Postad

tack för tipset.. den enda utvägen är att rendera hela filmen.. men det är ganska skönt för man kan jobba på utan att det blir för tungt och släpigt.. det tar en stund men det kan man stå ut med..

Postad

fy fan va hemskt!!! behöva rendera bara för att förtitta lite, det suger juh fetpung! nej sånt ska man inte hålla på med! premiere är det bara köra! varför byta till nått som är sämre?

Postad

[citat=frax]fy fan va hemskt!!! behöva rendera bara för att förtitta lite, det suger juh fetpung! nej sånt ska man inte hålla på med! premiere är det bara köra! varför byta till nått som är sämre?[/citat]

Mmm lyssna på någon som vill gå den hårda vägen och prova själv i stället för att läsa.. Nu kör jag inte FCP utan FCE men jag kan ju inte tänka mig de gjort FCP så man måste "rendera bara för att förtitta lite", när man inte behöver det i FCE.

Postad

Ställ projekten rätt från början så slipper ni rendera. Lite baskunskaper om programmen skadar aldrig. Manualer eller hjälpfiler är fina grejer ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...