Gå till innehåll

Kritvita ansikten!


Kilmister

Recommended Posts

Har precis bytt från en äldre JVC DV-kamera till en ny fin Sony DCR-HC 39.

Efter ett par tre band kan jag emellertid konstatera att inspelningsresultatet

är skrämmande dåligt! Så fort den minsta lilla gnutta sol tittar fram (eller annan stark belysning) blir alla ansikten helt kritvita och utan konturer. Jag har alla inställningar på "Auto" och jag trodde i min enfald att jag skulle slippa manuella inställningar beroende på inspelningsförhållandena! Det slapp jag ju med min förra kamera (en JVC). Någon som har någon idé eller lösning på detta? Är inte så haj på sånt här, men är det vitbalansen man skall in och mickla med?

Länk till kommentar
Share on other sites

som praktiskt råd, glöm allt vad automatik heter.... du tappar all kontroll på hur du ställer in kameran...

 

men jag tror inte att det är vitbalansen som felar, om nu inte resten av bilden drar åt (o)lustiga färger...

 

kritvita ansikten, låter som en överexponering, kamerans automatik styr exponeringen efter hur hela bilden har ljus, så om du då har stordelen av bilden mörk och lite ljus på ansiktet så kommer kameran att blända upp för den mörka delen, vilket inte blir så bra för ansiktet... m.a.o. om du inte lärt dig vad som menas med Bländare, slutare, f-stops osv så rekomenderar jag starkt att du läser in dig på det så du slipper hemska upptäckter när du tittar igenom banden. kontrollera också att du ställt in så att LCD'n (om du använder den vill säga...) ger en fin rättvis bild av vad bandet får... jag har flera gånger gått på niten att lcd'n varit för ljus så att mina bilder blivit underexponerade...

 

Många brukar gilla zebra-funktionen som man oftast kan ställa in på 75 eller 100 procent. Den funktionen ger en indikation på vad som exponeras i överkant... grundregel brukar vara att exponera så att ansiktet ligger i 75 zonen. Det vet du genom att lägga kamerans zebra på 75 och ställa in bländaren (ibland kanske slutaren, tänk på andra grejer som händer då) så att zebramönstret ligger i ansiktet. du kan också knäppa över till 100 och se vilka delar som blir överexponerade och helt kritvita.

 

Det var allmänna tips eftersom jag inte använt just den kameran själv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar allra ödmjukast för ditt svar! Skall genast titta på detta när jag

kommer hem.

Tänkte faktiskt på det där med att jag skrev att jag satt alla inställningar på "Auto". Kanske inte framstod som så där värst profsigt, men jag är ju inte inte något profs heller....Jag vill (som med min förra kamera) kunna skjuta av några minuter lite då och då utan att behöva lägga ett par minuter på inställningar innan varje tagning.

 

Den där zebra-funktionen lät ju emellertid intressant. Är det en funktion som jag kan leta efter i kamerans meny, eller är det bara en benämning på ett visst sätt att hantera exponeringen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...