Jump to content

Text till film

FreddeM
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat föra över filmmaterial och undrar om någon vet var och om man kan lägga till egna "textremsor", typ som finns på filmer som går i tv, det är ibland oljud och jag tänkte då lägga till textremsor. Någon som vet hur man gör, jag har överfört till Pinnacle Studio 9.

Jag är sååå nybörjare på detta! Vore bra om det fanns en enkel lösning :)

Hur gör man i så fall? Ska man lägga den som en AVI-fil eller liknande i PS 9 och sedan lägga hela filen i programmet som textar eller hur gör man, det kallas väl Subtitels på engelska.

Tack på förhand!

/Fredde

Jag antar att ditt slutliga resultat ska hamna på DVD så då måste du ha ett brännar-program som stödjer import av subtitles. Fördelen med subtitles är att du kan välja om de ska synas eller inte synas när du spelar din dvd-film.

Alternativ 2

Är att du skriver din text i pinnacle studio, antar att det finns någon form av "Titles" eller textverktyg.

Nackdelen skulle kunna vara att du inte kan inaktivera din text när du spelar upp den. Plus däremot är att du kan få den snyggare än subtitles.

1. Starta pinnacle.

2. lägg in filmen i timelinen, se till så att du har valt den timelinen där filmen ligger som en avlång bild, inte den med bara rutor och inte den med text. Jag tror du ändrar detta på en knapp ner till höger. Sen låser du själva filmen, klicka på hänglåset till höger, så att filmen blir grå.

3. längst till vänster i programmet hittar du olika filkar, en kamera, en audioikon o.s.v., klicka på den där du får upp olika texter.

4. Dra en text (vilken som helst) till timelinen, du ska lägga den under själva filmen.

5. Dubbelkilicka på texten i timelinen. Nu kommer title editor upp. Här kan du redigera din text. Det är ganska enkelt.

6 Stäng editorn och kom tillbaka till själva pinnacle programmet. Nu kan du ställa in hur lång texten ska vara genom att klicka på den en gång och sedan klicka i kanterna på den och dra den horisontellt, fram och tillbaka.

7. När du ska göra en ny text så klickar du bara på den förra i timelinen, ctrl + C, och sen klicar du på den gula saken över, som mäter längden på filmen, var du vill ha nästa text och då trycker du på Ctrl + V och vips så kommer en ny text upp där. Dubbelklicka på denna och skriv in vad där ska stå...

Fråga om nått är oklart