Gå till innehåll

Formateringshjälp


zingoalla

Recommended Posts

Hallå, lite frågor

 

När man läser engelska manus så stöter man ibland på följande

 

BEAT:

 

Hur skrivs detta på svenska? Som PAUS eller?

 

och vad är det korrekta sättet att introducera en person.

1) En trettiofemårig man NIKLAS, vandrar längs...

2) En man NIKLAS (35), vandrar längs...

 

eller ge ett eget förslag på hur det bör skrivas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar inte användningen av BEAT (= paus) överhuvudtaget och får medhålla av bl.a. David Trottier ("The Screenwriter's Bible"). Han skriver att ordet "beat" är en teatralisk term som indikerar en paus. Ordet säger egentligen ingenting, eftersom det, i sig, inte ger svar på frågan HUR ska pausen vara. Han menar istället att man ska beskriva en handling, gest, eller ett ansiktsuttryck som fyller samma syfte:

 

--------------------------------------------------------------------------

EXEMPEL UR "THE SCREENWRITER'S BIBLE", D. TROTTIER (2005):

 

Med beat:

 

JANE: Ed Darling, I want you to know... (beat) ...how much I love you.

 

Utan beat 1:

 

JANE: Ed Darling, I want you to know... (eyes mist up) ...how much I love you.

 

Utan beat 2:

 

JANE: Ed Darling, I want you to know... (suddenly sneezing on Ed) ...how much I love you.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Första exemplet säger ju "nada". I den andra två exemplen blir det i första exemplet en dramatiskt situation och i det andra exemplet en komisk eller "äcklig" situation.

 

Vad det gäller introduceringen av en person är det ganska fritt:

 

NIKLAS, 35, bär designjeans och linne som avslöjar hans muskulösa armar. Ogenerat börjar han flirta med NINA, i 18-årsåldern, som kort möter hans blick innan hon tar en ny klunk öl. Hon blir röd i ansiktet när hon råkar spilla på sin röda topp. Niklas ler.

 

Vissa skriver ut ålderna direkt medan andra skriver "in his late twenties", "30-ish"

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har alltid tänkt att det det är ett ögonblick med intensiv tankearbete och dramatiskt resultat...

 

Att tanken är att tittarens puls ska slå ett extra slag av förväntan innan resultatet kommer...

 

Det är nog min tanke, jag är inte ens riktigt överens med mig själv, det är nog mycket en tolkningsfråga... ... tror däremot att det är lite som med kameravinklar i manus... kan bli lite överregisserande i manusstadiet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...