Gå till innehåll

streaming & progressiv nedladdning


hildurblad

Recommended Posts

Hej,

 

Jag undrar bara om det är någon som har koll på det här med streaming och progressiv nedladdning av filmer på webben. Jag har svårt att få till kvaliteten, finns det något särskilt man skall tänka på?Jag tycker att ljudet blir väldigt burkigt och metalliskt. Varför? Så är det ju inte innan komprimering.

Jag arbetar med Cleaner5.

 

MVH Hildur

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tycker att ljudet blir väldigt burkigt och metalliskt. Varför? Så är det ju inte innan komprimering.

______________________________

 

Kvaliteten är inte olika beroende på vilket sätt du väljer att köra på (progg eller stream). Det är beroende av hur hårt du vill komprimera din fil och vad du prioriterar (ljud eller bild). Har du mycket information i bilden tex kamerarörelser och så kan det vara en idé att offra lite av ljudet, (förutsatt att det inte är en musikvideo :-). Men det är ju en smaksak. Att lära sig komprimera rätt gör man nog aldrig, men det är bara att göra om och göra om tills det ser bra ut.

Plocka ut typ en minut ur ditt projekt och komprimera den med olika inställningar (alltså inte hela projektet) och se hur det blev. (Sparar mycket tid, även om det är tråkigt).

 

En annan grej är att om projektet från början är tänkt att streamas tex en utbildning eller liknande så se till att filma efter det. Inga rörelser eller flashiga effekter. Då blir det mycket enklare att komprimera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...