Schiffer Postad 23 mars 2006 Postad 23 mars 2006 Har redigerat en en film från DV ca 1.45tim lång. Nu har jag problem med renderingen. den gör ca 10-30% sen slutar den bara rendera, inga felmedelanden men vegas går ej att stänga utan måste göra detta i aktivitetshanteraren. Kan jag ha fel inställningar? Det har funkat när jag renderat kortare delar. minnet på datorn är ok och har även testat stänga alla prog... En annan sak, ska göra en dvd av filmen vilket format är bäst då?? dv avi eller mpeg?? vilka inställningar ska man använda? Tacksam för hjälp med mina problem! 0 Citera
ash Postad 23 mars 2006 Postad 23 mars 2006 vilket format renderar du till? har du tillräckligt med plats på hårddisken? 0 Citera
Schiffer Postad 23 mars 2006 Författare Postad 23 mars 2006 renderar till avi.. är det rätt? ska sedan göra en dvd med meny osv... 0 Citera
Schiffer Postad 23 mars 2006 Författare Postad 23 mars 2006 självklart tillräckligt med plats på disken 0 Citera
00Bengtsson Postad 24 mars 2006 Postad 24 mars 2006 Du kan ju prova med att ladda ner Vegas 6.0d, den är gratis för alla som har en fullversion av vegas 6.0 http://www.sonymediasoftware.com/download/Step2.asp?DID=583 0 Citera
Munthe Postad 24 mars 2006 Postad 24 mars 2006 Vaddå AVI? Du måste ju veta vilken codec du renderar till. 0 Citera
Film smurfen Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 [citat=Schiffer]renderar till avi.. är det rätt? ska sedan göra en dvd med meny osv...[/citat] När jag renderar i AVI-format i vegas tar en minuts film 100 MB. När jag renderar i WMV-format så tar det grymt mycket mindre plats. Om det skulle vara problemet.:D:D 0 Citera
Munthe Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 AVI är inget "format" (codec) utan en wrapper för en väldig massa olika "format" (codecs). Vilket format/codec använder du? WMV är en webbcodec så det är inte så konstigt att den tar liten plats. 0 Citera
ash Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 avi är en container och inte ett format EDIT: Munthe hann före 0 Citera
Schiffer Postad 26 mars 2006 Författare Postad 26 mars 2006 menade att jag valt avi vid filformat.. renderar som PAL DV. Vegas komprimerar ju inte filmen. Då används väl ingen codec? Ändrade lite inställningar och nu gick det.. Filen blir ju stor bara för den är okomprimerad! min avi fil ligger på 25 gb nu (2 tim lång film) =) Men vilket prog är bra att komprimera filmen med och vilken codec ska användas? Ska som sagt göra en dvd.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.