Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej skratta inte nu är ni snälla. Befinner mig i Bolivia för att filma. Genom en organisation som har liten budget. Sitter nu på en fin liten kamera fast utan xlr ingångar. Lånade med mig en Beachtek adapter DXA 4 tror jag. Sen har jag länge varit utan mikrofon, de går inte att få tag på här i landet. Har nu en kontakt som kommer från New York i helgen. Bad dem köpa en mikrofon till mig. Ville ha en röde ntg-2 men konstigt nog hittade de bara ntg-1. Men hur som helst här är det jobbiga. Ntg-1 drivs ju vad jag förstår bara med fantom. Och, jag har inget sånt på min kamera eller xlr adaptern. Vad ska jag ta mig till nu? Kan man mecka ihop en egen fantommatning på nåt vis?

Om jag inte lyckas få dem att köpa en ntg-2. Har panik!

Postad

Tyvärr, att bygga en phantom är inget man gör utan MYCKET goda kunskaper eftersom man riskerar grilla micken :(

Det enda du kan göra är att skippa NTG-1:an & göra allt du kan för att få 2:an istället.

Du skulle i praktiken försöka få tag i en portabel mickförstärkare åsså, men min erfarenhet av sånna är tyvärr att de flesta låter skit :(

Postad

Eller säg till dom att även köpa en lös phantomadapter, en liten burk som du ofta har ett 9V batteri i som endast är till för att skicka phantommatning. Är inte mycket större än själva batteriet. Sennheiser har vet jag.

http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11015&ProdID=3272

Men eftersom den kostar mer än miken så kanske det inte är just denna du bör satsa på att fjäska till dig, borde ju finnas billigare tycker jag.

Postad

Men om jag hittar en lodkunnig kille har i stan kanske jag kan ta med mig ett kopplingschema och fa det ihop lott? Har aldrig hallt pa med sant sa det ger jag mig inte in pa.

Postad

Borde ju inte vara så avancerat när man tänker efter, rätt ström o spänning typ. Men jag hade inte vågat testa nåt eget ihopkok på en bra mik.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...