_jonny_ Postad 13 januari 2006 Postad 13 januari 2006 Jag blir tokig! Har en panasonic GS400 som spelar in i "äkta" widescreen. Innan jag skaffade firewire importerade jag med windows moviemaker via USB2. Nu har jag importerat klipp i premiere med firewire. Oavsett vilket sätt jag importerat filmera med så får jag samma upplösning/format. Typ 7xx*5xx pixel aspect 1:144 eller nått sånt. Om jag spelar upp formaten i tex Windowsmediaplayer så visas bägge korrekt. Dvs i widescreen med svart uppe och nere. Så lång är allt som jag vill. Men sen när jag skapar en composition i AE (Widescreen Pal) så börjar det sjuka. Dom filmerna som jag importerat med WinMoviemaker "passar" i widescreen formatet. Medans dom jag importerat via premiere blir ihoptryckta på bredden. Så att det blir svart på sidorna. Gaahh... kan inte fatta detta. Någon som varit med om samma sak? 0 Citera
Rogge Postad 13 januari 2006 Postad 13 januari 2006 Om du iporterar en .avi i AE så markera den i Project Window och tryck Ctrl+F. Se till att ändra klippets Pixel Aspect Ratio till D1/DV PAL Widescreen 1.42. Du måste mao berätta för AE att det är widescreen via Interpret Footage. 0 Citera
_jonny_ Postad 13 januari 2006 Författare Postad 13 januari 2006 [citat=Rogge]Om du iporterar en .avi i AE så markera den i Project Window och tryck Ctrl+F. Se till att ändra klippets Pixel Aspect Ratio till D1/DV PAL Widescreen 1.42. Du måste mao berätta för AE att det är widescreen via Interpret Footage.[/citat] cheers 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.