Gå till innehåll

Canon 814 E Super 8


yooonis

Recommended Posts

Hejsan!

 

Har fått hem min super 8 kamera från Tyskland, är nybörjare på det här med film och har ingen aning vad alla kamerans rattar och siffor är till för! Fick ingen manual med kameran, har letat på internet men har inte fått tag i någon enkel sida där man förklarar rattarna. Finns det någon som äger kameran och kan hjälpa mig?

 

Finns det kanske en webbsida där man kan se en bild på kameran och få dom olika knapparna beskrivna?

 

Jag förstår allt det här med bländare och slutare och 1/18/24 fps men jag förstår inte en kompassliknande knapp och en röd liten knapp och jag vet inte vad!

 

Tacksam som fasen för hjälp

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

den röda knappen är för att kolla batteriet. skjutreglaget bredvid är för att kompensera ljusmätaren när du stänger slutaren. den som det står slow motion på är förstås det du tror. sedan finns det väl (har inte kameran framför mig) bara en ratt för b/s (1,18,24), en för bländare (längs ner, längst fram) och en för slutare (den med open, 1, 2, close och stop på) så om du förstått dem vet jag inte vad det är du frågar. vilken kompassliknande knapp?

 

vänta, det finns ju en av och på-knapp också, men den har du sannolikt hittat. :-) rl betyder running lock och gör så du slipper hålla in knappen.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

tjena, tack för svaret!

 

Har hittat några bilder på kameran på internet. Den där kompassknappen ja menade var en tidräknare, den ena räknar antal frames man har filmat och den andra mäter antal meter man har kvar på filmen...

 

Nu måste ja bara köpa filmen, har inte fått pengar över till de än...

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...