Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Hur står sig Avid Free DV jämfört med iMovie och Windows Movie Maker? Är det bättre eller sämre?

Och sen i det stora hela. Är Avid Free DV ett bra program när man är nybörjare?

Kan ju tilläggas att jag inte kan testa så bra själv då datorn är fruktansvärt värdelös. Men ska skaffa en ny vädigt snart.

Posted

Avid Free DV är bättre än iMovie och Windows Movie Maker, tyvärr är det nog i krångligaste laget om man är helt grön på området, man bör nog i alla fall behärska iMovie el. Movie Maker först för att inte bli helt överväldigad av alla knappar och kortkomandon.

Avid Free DV är annars ett superbra program om man hemma i kammaren vill komma in i Avids dyrare program.

/p-a

Posted

Helt grön är jag inte. Går ju Medieprogrammet intriktning Video och jobbar med Final Cut Pro. Så allför svårt lär det ju inte vara för mig, antar jag.

Posted

Jag skulle nog säga att jag faktiskt skulle rekomendera att börja med det direkt, men med hjälp av någon som kan!

Både iMovie & Movie Maker är i mitt tycke helt värdelösa, & ger inget man faktiskt har nytta av i mer professionella sammanhang.

Avid Free är måhända lite klurigt att komma in i om man inte är van, men för mig tog det inte en dag förren det flöt på bra med lite hjälp, så även om man är helt grön så ska det väl inte ta så lång tid :-)

Kom bara ihåg att lära dig grunderna & ignorera alla skumma funktioner & knappar. Åtminstonde tills du vet hur grunderna funkar. Sen fyller man på allt eftersom.

Läs nån enkel genomgång hur du gör enkla klipp, & lär dig hur & varför du ska göra si & så, sen kommer resten automatiskt om du bara har tålamod :-)