Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänker köpa ny dator och jag såg en dator med en AMD athlon X2 3800 processor för 10 000:-, den skulle ha "dubbla processorkärnor". Försäljaren sa att det va nytt å bättre än de andra processorerna, men jag undrar vad det ger för direkt effekt när jag jobbar med datan (Adobe: AE, PP å PS).

Vad ska ja prioritera, en AMD athlon X2 3800 istället för en AMD athlon 3400 eller 2 gig internminne istället för 1 gig? (med tanke på de program ja arbetar med)

EDIT: har läst på lite om det nu men undrar fortfarande vad ja ska prioritera.

Posted

Hejsan!

Kommer du köra NT4 eller win2k? För som jag har förstått det hela så är det bara de två operativen som klarar att tråda upp riktigt bra på PC sidan. Hur pass trådvänliga de program är som du räknat upp vet jag inte men kommer du köra win XP så tror jag att du kommer tjäna mera på singel CPU med större minne.

Sen kan man ju alltid säga att det är svårt att veta vad som komma ska, möjligt MS börjar känna sig hotade en dag och utveckla ett stabilt och multitrådvänligt operativsystem. Vidare så kan ju tanken med lite minne idag och två kärnor och mera minne om ett tag vara värd att räkna in.

Hmm vet inte om jag hjälpte dig så mycket där. :-7

Posted

Jo de hjälpte :)

Det e inget lätt val iallafall, men 2 gig minne e de typ bara dell som verkar ha om man nu inte ska köpa från ett ställe där man konfigurerar själv. På AMD's hemsida stod det att X2 skulle vara jättebra när man arbetar med flera program samtidigt å de verkar ju rimligt

"Frustrated by staring at the hourglass icon as soon as you try to work on more than three programs at once, especially when you’re working with digital media?"

AMD

Även för xp borde väl de funka (är iofs ganska trött på xp, men familjen ska ju kunna använda datan osså)

Ja de bästa vore ju att ha en dator som man sen lätt kan uppgradera med minne, men kan man det om man köper den från onoff?