Gå till innehåll

Intervju-mic + mygga till XL1s ?


erikis

Recommended Posts

Hej på er!

 

Som rubriken antyder letar jag efter en intervju-mic och en mygga till min XL1s. Känner ni till några billiga och prisvärda grejer får ni gärna tipsa mig. Trådlösa myggor kostar vad jag försår en del så dessa kanske måste uteslutas då jag inte räknar med att lägga ut mer än 1500 kr. Ev köper jag en mic nu och väntar med den andra. Grejorna skall användas till korta intervjuer och kvaliteten behöver inte vara särskilt överväldigande.

 

Är det lättast att ansluta mikrofonen via RCA-kontakterna (tror de heter så) på kameran? Är dessa matade med ström eller måste jag ha någon typ av matarmodul?

 

 

Sen kan jag passa på att fråga om någon vet om adaptern man kopplar mellan transformatorn och XL2:an som möjliggör direkt strömförsörjning från elnätet är kompatibel med transformatorn som medföljer XL1s:an. Adaptern till XL1s:an verkar inte gå att få tag på och jag vill inte lägga 1395 på ett helt nytt laddningspaket eftersom jag har transformatorn. Om någon har några alternativa eller billigare sätt att försörja kameran med ström berätta gärna. Jag funderar på att köpa XL2:ans adapter och byta ut kontakten ifall den inte skulle passa? Tror ni det går?

 

// Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Rca kontaktena på din kamera är säkerligen bara line in, dvs du kan inte koppla in en mik direkt där utan måste ha en mikförstärkare emellan. Har du en separat mikingång på kameran så kan du koppla in miken direkt där, men om det är en kondensatormik så måste du mata miken med ström (phantommatning) och jag tror inte din kamera kan göra det. Finns mikar som kan gå på batteri, om du läser lite i forumet så hittar du en attans massa trådar om olika mikar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Är du säker på att det verkligen är RCA (samma som går till en modern stereo) som sitter på den?

Var ett tag sen jag hade en, men vill bestämt minnas det satt mini-tele (samma som i en vanlig freestyle) på XL-1:orna?

Har en gnagande känsla av att du måste blandat ihop utgångarna som ingångar.

Vad jag MINNS, så bör det sitta en monofonisk mini-TELE kontakt kopplad stereo (samma signal både höger/vänster) ställd för mick i vart fall som grundinställning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...