BA2 Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Nu raderar jag det jag tidigare skrev så folk inte förvirras. Jag har kommit på en idé, har en del teman och idéer, och en jäkla massa problem med att få ihop det! :P Jag tänker berätta lite om vad jag kommit fram till och var jag fastnat. Att jag suttit hela dagen framför datorn med detta gör att jag känner mig rätt så tom i huvudet nu efter allt läsande av filosofi och allmänt idéskapande. Två stora vetenskapsmän slår vad om huruvida man lyckas skapa en AI som klarar av turingtestet innan den ene av dom dör (eller år 2200, exempelvis). Turing test består i teorin av en person som får prata med en människa och en AI, där båda ska övertyga personen om att det är just dom som är människan. Turingtestet är följande för dom som vill läsa mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_test Jag har inte bestämt vilka de två egentligen är och varför enbart den ene tror att man lyckas med att skapa roboten, ifall enbart den ene fortsatte att arbeta med robotar och vad den andre studerade med i sådana fall. Någonstans på vägen åldras de två, och den ene (han som tror på robotarnas framtid) skapar en klon (Homonculus) av sig själv. Ett experiment som dödar honom men gör att klonen blir kvar. Varför detta händer vet jag inte riktigt, men det känns rätt. Efter att detta hänt vet jag inte om den andre forskaren fortfarande lever eller så, men teknologin har gått framåt mer än vad människor kan tro och Homonculus inte bara skapar en maskin som fungerar som en människa utan gör ett experiment av det. Homonculus skapar en AI för att denne ska utföra turingtestet på två personer, dvs där rollerna är de motsatta och maskinen testar. Dessa två: en kille som vaknar upp på ett bårhus och upptäcker att någon utför mord med hans ansikte och namn, och tror det ligger en konspiration bakom det hela men egentligen bara är en robot och en del av experimentet, och den andre (doppelganger) som jag tror är en människa med en mask som är den som utför morden. Killen (roboten) lyckas alltid hitta spår till mordplatserna och förföljer sin doppelganger på så sätt, och det finns alltid en telefon som ringer på mordplatser som han svarar i. Det är genom telefonerna som AI:n får information till sin bedömning. Det finns en väska i spelet, och jag tror att reglerna för vad det står i vadet mellan de två forskarna finns där inne skrivet på ett kontrakt. Men jag har inte lyckats komma på vad som kan vara stort nog att slå vad om för att folk (dvs forskarna och kanske andra giriga konfliktfyllda människor) skulle bry sig. Sedan vet jag inte heller vem mannen bakom masken är, förhållandet denne har till de två forskarna och andra. Homonculus måste ju ha skapat killen som är roboten, och då borde han också ha skapat (eller anställt om det nu är en människa) den andre, men jag vill få till någon twist på slutet. Har funderat lite på om nyhetsläsaren som man ser på tv genom filmen kanske inte är en robot och att man på så sätt förstår att hela världen styrs av robotar, eller något annat dumt. Det kan inte vara den andra forskaren som är utklädd till doppelganger direkt för han är förmodligen död och är han inte det, varför skulle han bry sig om att hjälpa eller vara direkt involverad i ett test han själv inte vill ska hända för att han då förlorar vadet? Helst ser jag ju att han gjorde ett eget större och mäktigare test bakom den andres rygg men jag kommer inte på något som han kunde vinna på genom att utföra allt detta. Nu när jag tänker efter kommer jag inte längre ihåg varför det skulle vara en maskin som utför testet till att börja med, förutom att det vore coolt. Jag har en del teman och lösa grejer som jag vet kan sättas ihop på något sätt... jag känner det i mina fingrar och jag känner det i mina tår! (som en viss Michael Bolton hade sagt) Även om det mest är pretto och skitsnack måste ni erkänna att det finns ett sätt att knyta ihop det... att det finns något sätt som jag inte ser bara. Ni får gärna komma med förslag, allt går för sig. I'm not going anywhere soon med detta, har vridit på det hela sedan imorse men nu är jag i smeten. Får kanske omvärdera någonting totalt, men vet inte vad och jag är förtjust i en robot som utför experiment... ;) 0 Quote
Adam88 Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Du låter vara så dessperat som jag blir ibland och går och grubblar om att jag inte kan fortsätta att göra dramer för att det är sååå svenskt och sååå tråkigt... Men jag misstar mig varje gång. Ta One hour photo som exempel. Det är ett drama (eller dramathriller för att vara exakt), men den är ändå klockern och för mig ganska vad man nu kallar "nyskpande". Sen har du 21 Gram och Lost in translation. Båda är dramer, men är endå superbra (vi kanske inte har samma smak). Lost in translation är väldigt episk och gör att stämmningen för att den är "nyskapande" höjs. Bara lite brainstorming om vad som egentligen inte är så "nyskapande" men ändå känns så, eller i alla fall känns bra och inte som ett tråkigt drama. Tänk så här (det brukar jag göra); Vadå nyskapande? Jag kan min grej. och jag GÖR min grej! Du låter skrivandet ligga och vila ett litet tag, sedan får du alltid en idé (förhoppningsvis) och vem vet. En dag är den nyskapande. Lycka till och hoppas du förstår mitt bubbel. / Adam No. 2 0 Quote
BA2 Posted December 10, 2005 Author Posted December 10, 2005 Jag bumpar det här så att folk inte fortfarande tror att jag är desperat. Vilket jag iofs är, men nu har ni grunder att gå på! Är det något ni direkt ser är fel eller plötsligt kommer på vad någon skulle ha för nytta av kontraktet, testet mm så får ni säga till. :) 0 Quote
BA2 Posted December 10, 2005 Author Posted December 10, 2005 Nu började jag försöka tänka tillbaka på hur idén uppstod och vad det handlade om från början. Det rekommenderar jag starkt, man kan hitta saker som man inte visste fanns där. Mitt dokument heter fortfarande doors även om filmen inte handlar om dörrar alls längre! Jag kom på mig själv med att inte förstå varför ett kontrakt måste finnas där. Från början skulle det finnas en telefon i väskan och den skulle hittas i slutet efter att huvudpersonen genom hela filmen fick stumsamtal eller vad det heter. Sedan började jag tänka i banor kring hur det vore med en mening bakom samtalen, ifall det var ett nätverk som skapades av tillsynes slumpmässiga händelser som gick ihop på något sätt i slutet. Nu känns det som att det skulle kunna vara två helt skilda filmer, den jag fortsätter på nu och den som började. Nästan coolt ju... :P Ok, så kontraktet behöver inte finnas. Forskarna behöver inte ens finnas. Hm, vad ska istället finnas då? Jag tror jag ska försöka få tillbaka noirmiljön jag tänkte mig i början och sluta tänka i sci-fi-banor. Nu kommer jag att tänka på Mothman Profecies och Lost Highway, båda har samtal där ingen säger något. Fast båda har andra inriktningar helt för det är inga kriminalare som detta ska se ut att vara större delen av tiden. Ok, ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig. Eller ett steg åtminstone. 0 Quote
Recommended Posts