Gå till innehåll

Blacks, Mids & Whites


Hane

Recommended Posts

Jag har lärt mej att få till ganska bra i krigsfilmssammanhang. För det första så använder jag den digitala effekten i Sony PC9E som kallas "flash". För övrigt den enda digitala effekten på kameran som jag tycker är riktigt bra. Jag ställer in flash på 0,5 och får då helt plötsligt en känsla á la Band of Brothers. Det är svårt att förklara, men det är som att inte kameran tar in de minsta små stötarna och skakningarna men gör samtidigt så att det hackar minmalt. Jag ska inte säja att det hackar, eftersom det är 0,5 så märks det inte utan ger bara den där krigskänslan. Ni måste se för att förstå!

 

Nästa steg är att ändra färgerna. Genom att sänka mättnaden rejält får man ett mellanting mellan svartvitt och färg vilket ger en lite skitig och tråkig look. Sen så höjer du bara "mids" och "whites" och sänker "blacks". Efter det lägger du på strobe-effekten och kan även fixa lite blur-effekter i post-production för att få lite som att det blir oskärpa bara emellan åt. Allt detta görs på Final Cut Pro (3 eller 4), Final Cut Express (1 eller 2) eller Final Cut HD. Tackar TheRenegade på FXHome.com för att ha väglett mej till att göra denna effekten.

 

Se hur han lyckades under denna länken:

http://homepage.mac.com/cynthiahaughery/iMovieTheater68.html

Citatet ovan är från en av "Filmlook" trådarna.

 

Jag tyckte att Tobbger lyckades få in riktigt skön känsla i exempelklippet och jag satte mig o försökte replikera looken i Premiere. Har suttit ett tag nu men lyckas inte lista ut var man hittar Blacks, Whites och Mids i Premiere, är det de som kallas Highlights Midtones och Shadows eller? Har nämligen suttit och lekt lite med dessa utan att komma speciellt mycket närmre Tobbgers resultat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...