Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett Creative Audigy 2 ZS och skulle igår prova att spela in med en stereomikrofon. Problemet är att ljudkortet bara använder signalen från mikrofonens vänstra kanal och lägger alltså vänster kanal både i vänster och i höger kanal i datorn. Mikrofonen är inkopplad på ljudkortets mikrofoningång.

Jag har avinstallerat ljudkortet, installerat det igen och uppdaterat drivrutiner. Jag har provat med tre olika mikrofoner samt spelat in i två olika ljudprogram (Adobe Audition samt det som följer med kortet) med samma resultat. Om jag tar in linesignal i datorn så hamnar vänster på vänster och höger på höger vilket ju är korrekt.

Är det något fel eller gör flera ljudkort så här, dvs använder sig av bara en av kanalerna från mikrofonen när man spelar in via mikrofoningången på kortet?

Posted

Mikrofoningången på ljudkortet är väl inte i stereo då utan mono, brukar dom ju vara. Du får koppla in miken antingen i en stereoingång eller i två monoingångar.

Line in ingången däremot är oftast i stereo (minitelestereo) på ljudkortet så där räcker det med ett uttag för två kanaler.

Posted

Det var nästan det jag misstänkte, att det är en monoingång. Det står inget i manualen att mikrofoningången är stereo, inte att den är mono heller iofs.

Tack för hjälpen! :)