Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag är kan man säga en glad nybörjare !

Tänkte testa Adobe Premiere Pro och har en massa divx & xvid filmer som jag tänkte klippa och klistra lite med men det verkar inte som programmet kan inmpotera dessa format ?

Någon som vet ? kanske finns något plugin ?

Tycker det vore konstigt om det inte gick !

Mvh // Isak

Postad

[citat=isakonline]Hej jag är kan man säga en glad nybörjare !

Tänkte testa Adobe Premiere Pro och har en massa divx & xvid filmer som jag tänkte klippa och klistra lite med men det verkar inte som programmet kan inmpotera dessa format ?

Någon som vet ? kanske finns något plugin ?

Tycker det vore konstigt om det inte gick !

Mvh // Isak[/citat]

Nej, det är inte konstigt att det inte går eftersom det inte är redigerbara format och PPro är en videoredigerare. Gör om dina filmer till redigerbart format (t ex DV) sedan kan du jobba med filerna. VirtualDub är bra och gratis för många typer av videokonvertering.

Postad

[citat=isakonline]Installerade Xvid på http://www.koepi.org/xvid.shtml ("Stable" eller "Unstable" binary), DivX på http://www.divx.com (Create Bundle).

Så nu verkar det funka att impotera filmerna !

Mvh // Isak

Oups funkade visst inte då jag kunnde impotera filmen men när jag skulle börja kolla lite så flimrar den bara i premiere.

Mvh// Isak[/citat]

Nej, det är inte konstigt att det inte går eftersom det inte är redigerbara format och PPro är en videoredigerare. Gör om dina filmer till redigerbart format (t ex DV) sedan kan du jobba med filerna. VirtualDub är bra och gratis för många typer av videokonvertering.

Postad

Jag har faktiskt lekt med en del divx filmer i ppro utan problem, kommer inte ihåg något speciellt som jag gjort, fast det går ganska slött med det formatet så att konvertera är fortfarande att rekomendera

Postad

[citat=Haggan]Jag har faktiskt lekt med en del divx filmer i ppro utan problem, kommer inte ihåg något speciellt som jag gjort, fast det går ganska slött med det formatet så att konvertera är fortfarande att rekomendera[/citat]

Hur kan det vara slött om du inte hade några problem? :)

Hur problemen yttrar sig när man försöker klippa långa GOPar i ett program som inte kan det är ju väldigt olika. Att det går slött är ett. Att klippen inte blir rutexakta ett annat. Att synken inte följer med ett tredje. Och att det inte går lls är ett annat vanligt problem.

Postad

Det e väl sant som du säger Munthe att det var en del problem. Problemen yttrade sig som att det gick väldigt segt att kolla på klippen, det slukade mer kraft av datorn än vad som var normalt och den kunde vara lite oprecisis när man klippte. Dock gick det bra efter att man gjort en grov klippning och pre-renderat den (trycker på enter, vet inte riktigt vad det kallas), men oj om det tog tid... efteråt fungerade allt som vanligt, utan bekymmer och utan vidare problem. vad innebär GOPar?

Postad

Det du beskrev låter i mina öron som en klipprocess som inte fungerar. Men jag kanske har högt ställda krav.

Här är en artikel som beskriver long GOP-problematiken: http://www.tvtechnology.com/features/Focus-on-editing/f_Long_GOP_Editing.shtml

Kort kan man säga att det inte går att klippa en videoström som bara tillåter att klippet ligger var femtonde ruta. Man vill ju kunna klippa på alla rutor.

Postad

jag hänger inte riktigt med på GOP grejorna, det känns lite som jag har missförstått något från början. Men för mig har det iaf fungerat fint att pilla med divx filmer i ppro (dock riktigt bra först efter pre-rendering)

Postad

[citat=Haggan]jag hänger inte riktigt med på GOP grejorna, det känns lite som jag har missförstått något från början. Men för mig har det iaf fungerat fint att pilla med divx filmer i ppro (dock riktigt bra först efter pre-rendering)[/citat]

Vi har kanske alla lite olika association till ordet "fint". :) För mig låter det som att man till nöds kan öppna en webbfilm i PPro och släppa den i timelinen och rendera om den till timelinens DV och sedan rulla det renderade materialet. Långt ifrån rutexakt. Långt ifrån lättredigerat. Långt ifrån proffsigt. Långt ifrån fint.

Postad

Hur ställer jag in VirtualDub, då jag bara körde så blev filen typ 1 gig stor på bara 3 min och jag tänkte ju mig en hel film, då kvaliten inte behöver vara super utan endast så jag kan "träna lite klipp" i premier !

Mvh // Isak

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...