vilcans Postad 9 augusti 2003 Postad 9 augusti 2003 Jag är nyfiken på hur man bär sig åt för att ljussätta med vanliga hushållslampor, alltså det som kallas practicals på engelska, och vad det nu kan heta på svenska - praktikalier kanske? :-) Alltså lampor som syns i bild och som är placerade så som lampor är "i verkligheten". Det jag gillar är att det verkar vara ett enkelt och billigt sätt att få ett naturligt ljus. Men hur får man det till att vara tillräckligt mycket ljus? Vanliga hushållsarmaturer är ju inte gjorda för att palla mer än 60W-lampor. Vågar man sätta i en trehundrawattare i en sån? Det verkar lite farligt, men om man ser till att inte ha den tänd mer än några minuter åt gången kanske? Tydligen ska man ha en sockel av keramik för kraftigare lampor, och då kanske det inte är så enkelt och billigt längre... Hur brukar ni göra? 0 Citera
vilcans Postad 9 augusti 2003 Författare Postad 9 augusti 2003 Jag kan tillägga att jag framför allt är inne på att filma med DV. 0 Citera
henrikq Postad 10 augusti 2003 Postad 10 augusti 2003 /Vilcans Jag brukar sällan använda mig av endast vanliga hushållslampor, åtminstone inte i stora bilder. I närbilder går det oftast bra då man då kommer närmare med lampan. Men det kan vara snyggt att ha en lampa i bild för att motivera var ljuset kommer ifrån. Sedan får man förstärka detta ljus med en passande lampa utanför bild. Jag brukar ibland få problemet att lampor i bild blir för överexponerade och försöker då maska av dessa med bakpapper. Till exempel kan man lägga bakpapper i genomskinliga tygskärmar och liknande. Tillskillnad mot att sätta i en svagare lampa kan man då välja att bara ta ned ljusvärdet mot kamerans håll. Det låter onekligen intressant att använda sig av starkare hushållslampor men jag tror att man då måste anförskaffa speciella lampsocklar och inte använda allt för lättantändliga skärmar. Hmm inte mycket till svar men lite egna erfarenheter i alla fall. 0 Citera
vilcans Postad 11 augusti 2003 Författare Postad 11 augusti 2003 Ja, det verkar som om det inte är praktiskt möjligt att använda vanliga hushållslampor, men samtidigt kan de ju få ljus så att man ser vad som händer i dogmafilmer. Sen att det inte blir så snyggt är ju en annan sak... Äh, vi får nog köra vidare med våra bygg- och fotolampor. 0 Citera
The Swede Postad 14 augusti 2003 Postad 14 augusti 2003 Robert Rodriguez använde ju vanliga hushållslampor när han spelade in "El Mariachi", och det blev ju bra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.