anders10 Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 hej! har hört att det är mer eller mindre ett måste att ha en monitor/tv inkopplad till redigeringsdatorn så att man kan kolla resultatet med jämna mellanrum. hur stor bör en sådan vara? räcker det med en vanlig 14" tv? eller skall det vara en speciell monitor? vänligen anders nilsson 0 Quote
DanyaelX Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 ja du kan använda en vanlig tv, men jag vet inte om det är så jättebra... Det förståss när jag lärde mig premiere på HKR i C4 så använde dem billiga 14tummare som de köpt i bulk på nått lågprisvaruhus. Men så är inte HKR direkt kända för att lägga stora summor på bra och rätt teknik. Speciellt inte efter som mediainformatik programmet inte finns längre....but Im digressing from the subject at hand... Du kan köpa begagnade lite här och var, men dessa monitorer kostar nog en slant. En bekant till mig hade/har två stycken maffiga 24tummare som kan användas till det avsedda ändamålet, men han ska nog ha en del för en sån... tror han sa nått om en 8-10 tusen...vet inte om han har dem kvar, var 1½ år sedan jag såg dem hos honom... Väger säkert en 50kg för så stora monitorer. Finns mindre och lättare =) 0 Quote
krockis Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 rendera...exportera...bränn ut på dvd-rw...billigt och bra så får man lite paus från arbetet..:) envisas du att köpa så har ju exempelvis http://www.scandinavianphoto.se/ eller leta efter begagnade alternativ. EDIT: det är inte ett måste! beror ju på vilken nivå du jobbar på. är ditt jobb att redigera så ja, då borde du skaffa en ordentlig monitor annars så är det inte det första jag skulle investera i. dessutom så finns det massor av skolor/resurscentrum osv. där de har monitor om man nu måste ha en för ändamålet. 0 Quote
Recommended Posts