Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vissa säger att Final Cut Pro kommer att ta över marknaden en dag :)

Jag hoppas dock att jag kommer med på introkursen i FCP som voodoo anordnat tillsammans med SAE i sthlm så jag kan bilda mig en egen uppfattning.

Posted

Min egna erfarenhet har varit att det är i stort sett en rak kopia av Premiere(eller är det tvärtom?), vilket har varit lyckat när jag går över från premiere hemma till fcp i skolan... nästan ingen inlärningstid alls...

Posted

Vad som är kopia av vad är nog svårt att säga. Jag tror båda kopierar lite av varandra.

Jag använder FCP och det är verkligen behändigt, jag har bara prövat Premier lite grann så jag kan nog inte jämföra så jättebra. Men min upplevelse av FCP är att det fungerar till det mesta vad det gäller redigering.

Multikamerafunktionen i nya versionen är helt underbar att använda om man klipper konserter eller liknande (visserligen är den kopierad av Avid, men bra är den).

Avid är ju oxå ett alternativ men då ett bra mycket dyrare och vad det sägs mycket svårare att lära sig oxa (vad jag hört).

Men jag kan inget annat än att rekommendera Final Cut Pro 5