Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Upptäckte till min fasa att mina Transcodade filer inte var Trancodade längre, trots att jag ser att dem finns kvar under Source-Transcodec mappen som skappas på den plats där man väljer att sprara sitt Encore-projekt.

Vill ju helst inte sitta Transcoda om något som redan finns.

Har läst att detta ska gå att lösas på något sätt?

//Simon

Posted

Vilken version av Encore använder du?

Jag har läst om problemet en eller två gånger och då hittade jag ingen som hade någon lösning på problemet. Jag har aldrig råkat ut för det själv.

Jag hade gjort två saker för att pröva mig fram, efterssom jag inte vet lösningen:

1. Om du har plats på hårddisken, välj Save As i Encore och spara det som ett nytt project och se om det hjälper.

2. Det som förmodligen går snabbast, bit i det sura äpplet och transcoda igen...

Jag tror inte att alternativ 1 löser problemet, men det kan ju vara värt att prova.

Du kan ju iofs importera filerna som ligger i Sources\Transcodes men då måste du ju länka om allting igen, det är därför jag tror, beroende på projectets storlek, mm att det går snabbare att transcoda om allting.

Har du provat att högerklicka på en av filerna som nu är Untranscoded i Project Window och välja Transcode Now. Har du tur så börjar inte transcodingen öht. Men det verkar ju mindre troligt men värt att prova.

Jag tror att du sparar mest tid på att faktiskt transcoda om allting...

Posted

Jag använder Encore DVD 1.5

Ska testa som du sa, tror likaså som du inte på någon större framgång, men kan ju alltid testa.

Tanken var att det ska komma ett bröllopspar som ska kolla på deras DVD imorgon, och så upptäckte jag detta problemet.

Men tack och lov hade jag byggt dvdn en gång innan och allt låg snyggt och prydligt i TS_FOLDERn.

Så transcodningen kom jag undan från, idag iallfall.

Rogge: Är du säker på att det inte finns någon lösning till detta? Jag trodde mig ha läst om detta också innan. Hade ju varit skönt och tidsbesparande för framtida projekt om det finns en lösning på problemet.

Posted

[citat=simonrahnster]Rogge: Är du säker på att det inte finns någon lösning till detta? Jag trodde mig ha läst om detta också innan. Hade ju varit skönt och tidsbesparande för framtida projekt om det finns en lösning på problemet.[/citat]

Nej, jag är inte säker på att det inte finns någon lösning.

Efterssom problemet inte är vanligt så tror jag inte att risken är så stor att du kommer att råka ut för det i framtiden. Skulle du råka ut för det ofta börjar den "roliga" felsökningen, dvs att utesluta olika saker som virusprogram, mm, mm, mm, mm.

En work around är ju att bara importera MPEG i Encore. Det är inte den bästa lösningen alla gånger, men den fungerar. :)

Skönt att du hade DVD'n klar iaf. :)

Posted

Hej

Jag importerar nästan uteslutande mpeg till encore och det har hittils funkat utmärkt.

Dock har det nyligen dykt upp ett problem eller en lite underlig gjrej som jag undrar om det är någon som har svaret på.

Jag gör min mpegfiler i sorensen squeeze efter att kört ut dem som quicktime reference från Avid.

När jag sedna importerar dem i encore ( 1.5 ) är det färdiga allts ingen transcoding behövs.

Men sedan jag installerade om datorn och alla program ( beror säkert inte på detta ) så behöver jag transcoda filen igen det står i encore att den är

untranscoded

Vilekt jag tycker är mycket märkligt

Jag ahr gjort min fil i PAL progressive VBR 6192 Kbs ( skrev jag rätt på Kbs??? ja ni förstår nog vad jag menar )

Det spelar ingen roll om jag lägger in en fil som är 5 min lång eller 120 min lång jag måste ändå transcoda den igen

Är det någon som vet varför??

Jag kan inte se någon märkbar kvalitetsförsämring av detta fenomen men det verkar vara en onödig process att först göra mpegfilen och sedan behöva transcoda den igen

Fredrik