Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hepp!

Funderar på att köpa en Eumig 880 PMA.

Kollade in den på super8wiki och den verkar ha allt som jag vill ha i en Super8 kamera.

Nån som vet nått om eumig?

Är det ett kvalitets märke, skräp eller hyffast?

Hur fungerar ljustyrkan på objektiven i super8 världen, är 1:1.8 en ljussvag lins eller är det normalt för en filmkamera i det formatet?

I min normala stillbildsfotograferings värld är 1:1.8 en mycket ljusstark lins.

tack på förhand =)

Chris

Postad

[citat=DanyaelX]Hepp!

Funderar på att köpa en Eumig 880 PMA.

Kollade in den på super8wiki och den verkar ha allt som jag vill ha i en Super8 kamera.

Nån som vet nått om eumig?

Är det ett kvalitets märke, skräp eller hyffast?

Hur fungerar ljustyrkan på objektiven i super8 världen, är 1:1.8 en ljussvag lins eller är det normalt för en filmkamera i det formatet?

I min normala stillbildsfotograferings värld är 1:1.8 en mycket ljusstark lins.

tack på förhand =)

Chris[/citat]

Om den är intressant beror ju på priset, jag har själv en PMA 860 och den har varit bra! Det ska finnas en vidvinkellins till, den kan vara användbar. Jag gav 300 kr för min ca 3 år sedan med väska, vidvinkellins, manual och fjärrutlösare och den har som sagt aldrig gjort mig besviken. Har inte använt den på länge nu men tänker använda den sen för att göra timelaps-experiment, men då måste jag använda transformator så jag inte ändrar kamerans läge vid batteribyte. Att jag inte använt den på länge beror på att jag har andra kameror som jag tycker producerar något snyggare resultat, t ex min arbetshäst Canon 1014. Det är inte jättestora skillnader men något ändå som får mig att välja några andra kameror före min Eumig. Det är ju en smaksak förstås, du kan väl provfilma en rulle innan du bestämmer dig?

Största bländaren 1,8 är tämligen normalt, det är ju ingen XL-kamera men jag gillar inte XL-kameror ändå.

Postad

Okej så det är inte en existing light kamera, betyder det att man måste ha Redheads eller bygglampor för att få bra ljus inomhus och under gråa dagar utomhus?

Chris (tack för det snabba svaret, jo jag kan nog få den billigt)

Postad

[citat=DanyaelX]Okej så det är inte en existing light kamera, betyder det att man måste ha Redheads eller bygglampor för att få bra ljus inomhus och under gråa dagar utomhus?

Chris (tack för det snabba svaret, jo jag kan nog få den billigt)[/citat]

Det går att filma utomhus under gråa dagar. Kameran använder ju en större bländare så man tappar skärpedjupet förstås, men den visar i sökaren när det är för mörkt. Att bara filma i solsken blir lite tradigt i längden.

Inomhus ska du ha belysning men smäll inte på en jädra massa lampor i någons ansikte. Man ljussätter inte med massor av lampor för att vinna exponering, då blir allting så platt.

Ska du filma en människa inomhus så klarar du dig med en 800-1000 w lampa, gärna ett paraply eller lakan för att reflektera ljuset mot personen och få ett mjukare ljus. En vit frigolitskiva är bra för att kunna reflektera ljuset i ansiktet eller en svagare lampa att ha som lättningsljus. Ska du sen ha bakgrundsljus eller backlight så kan du köpa fler lampor. Man behöver ju inte smälla på så mycket ljus som säkringen pallar för. Alla håller säkert inte med, men man kommer långt med enkla medel och reflektorer.

Postad

Såg precis att du var stillbildsfotograf, då kan du ju detta med ljussättning redan! Som sagt så har jag alltid klarat mig med 1000 w men såklart inte i större lokaler.

Vilken diafilm brukar du använda? Jag kör alltid med Kodachrome 64 eller 200!

Postad

Kör Fujifilms Provia 400F RHPII 120format i en Bronica SQ-A.

Underbar färgåtergivning och inga problem med kornighet, det är en förvånandsvärt finkorning film för att vara 400ASA ganska poppis bland naturfotografer.

Studiofotografer brukar köra velvian som är bättre på hudtoner.

Men jag gillar att experimentera och framkalla själv, och den färgrymd som jag brukar röra mig i är... inte verklig... Brukar fucka up färgerna i datorn. Har itne fått tillstånd från länsstyrelsen att köpa de kemikalier som jag vill ha för att leka i mörkrummet. men det kommer.

Föredrar annars att arbeta med TriX och ARCOS 100 från Fujifilm. Den sistnämnda är min personliga favorit, mycket bättre än TriX men också mycket dyrare. TriX är dock mer förlåtande om man skulle över/under exponera eller klanta sig i framkallningen.

Vad fotar du med Dia?

C

Postad

[citat=DanyaelX]Studiofotografer brukar köra velvian som är bättre på hudtoner.[/citat]

hmm, velvia är känd för att ha ruskigt dåliga hudtoner, kanske de sämsta tänkbara över huvud taget. du kanske tänker på astia eller sensia?

/mattias

Postad

ah.. sorry.. jag blandar alltid ihopa fujifilms filmer med varandra när jag inte har fotat på ett tag. Velvia, Sensia, Provia.... väldigt lika namn...

Men arcos är nog utan tvivel en av mina favoritfilmer när det gäller svar och vitt foto. Väldigt fint korn även om man inte kör med finframkallare.

C.

EDIT 20:39

Kollade på fujifilms hemsida

Astia är den med hudtoner ja, velvia är mer åt Kodaks 160VC med högre färgmättnad och mer kontrast mellan färgerna. Men jag hittar inte Sensia...

En sak som jag inte visst var att man kan pressa Provia 400F hela 3,5 steg vid framkallningen. Hum... tror jag ska ut och leka lite sen =)

Postad

Fråga till super-åttan och om han känner för det Matssand

Vad är ett lämpligt pris att betala på 880:an?

Super-åttan du gav 300 för 860:an med en massa tillbehör.

C

Postad

[citat=DanyaelX]Fråga till super-åttan och om han känner för det Matssand

Vad är ett lämpligt pris att betala på 880:an?

Super-åttan du gav 300 för 860:an med en massa tillbehör.

C[/citat]

Det är köparens marknad på super8-utrustning då tillgången är större än efterfrågan. Det finns finfina kameror som t ex Beaulieu, Nizo, Canon och andra fabrikat som man kan köpa för en spottstyver om man har is i magen. Jag kan nämna det att jag hade en gång en annons i Helsingborgs Dagblad med följande text:

Super-8 och 16 mm filmutrustning köpes.

Det ringde ca 70-80 personer och jag hade inget bättre för mig än att svara i telefonen hela helgen! Det var visserligen några år sedan nu men det finns grejor lite varstans. Vad lägger du på krogen när du tar några öl? 200-300 kr lägger man ju överallt på skit bara man kommer utanför dörren och besöker några affärer. Gillar du kameran och den är fin så köp den, tänk på att mekanisk utrustning som har legat oanvänd länge kan ha fått fel i mekaniken pga torkade oljor osv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...