Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hepp!

Kollar just nu på slutet av filmen om Bob Cambell och Dian Fossy, och han sa vid ett tillfälle att han hade börjat filma med en arriflex S men övergett det då den vägde för mycket.

Jag missade tyvrärr vilken kameran han gick över till istället, men från fotografierna ser det ut som en Bolex, någon som vet vilken modell?

Nyfiken.

Chris

BTW Underbar film, fantastiska bilder och en underbar gestaltning av relationer. Se den!

Postad

[citat=DanyaelX]Hepp!

Kollar just nu på slutet av filmen om Bob Cambell och Dian Fossy, och han sa vid ett tillfälle att han hade börjat filma med en arriflex S men övergett det då den vägde för mycket.

Jag missade tyvrärr vilken kameran han gick över till istället, men från fotografierna ser det ut som en Bolex, någon som vet vilken modell?

Nyfiken.

Chris

BTW Underbar film, fantastiska bilder och en underbar gestaltning av relationer. Se den![/citat]

Jag såg i alla fall en Beaulieu också! Du har rätt, underbara bilder! Men så var det ju filmat på 16 mm, tror han använde Eastman Colour 100 ASA. Och vad hände när de gamla valörrika bilderna blandades med nyinspelade videoinslag? Jo då blev det skarpare och en annan färg och inte alls lika snyggt. Men den gamla 16 mm-filmen frossade jag i! Underbart känslomässigt berättat också, den där Bob Cambell var en ödmjuk människa som med lugn och harmoni berättade om sina år med Dian Fossy.

Postad

Bob tog det hela med ro när de kom in på ämnet om Dians bok, där hon bara nämnde honom som "händig att laga trasiga lampor" när han var minst lika delaktig i forskning.

Han hade ju filmbevis =)

Men så kan det gå i känslomässiga arbetsplatser.

Beaulieu? Jo de har ju gjort en 16mm kamera också, han har verkligen använt ett brett spektum av kameror.

JAg upplevde att de äldsta bilderna hade en högrekontrast, de senare filmerna hade bättre färgomfång och var inte lika över eller underexponerade.

Video sekvenserna tyckte jag inte klarade gorillernas päls lika bra, blev mest en gråsvart suddig massa med ögon.

Men jag måste säga att filmerna är i mycketbra kvalitet och förvånandsvärt bra för att vara så gammla IMHO (är stillbildsfotograf igentligen jag jämför med dia från den tiden som ofta har ett rosa färgstick)

Chris

Postad

[citat=DanyaelX]

Video sekvenserna tyckte jag inte klarade gorillernas päls lika bra, blev mest en gråsvart suddig massa med ögon.

Chris[/citat]

Det är precis vad jag tycker också! Jag älskar när SVT visar gamla nyhetsinslag från 70-talet filmade på 16, jag älskar utseendet! De har åldrats med stil och har den där looken jag gillar. Detsamma gäller musikfilmer från sent 60-tal till tidigt 70-tal, t ex Woodstock, Isle of Wight och Gimme Shelter. Men när de visar inslag från nyinspelade konserter och festivaler, t ex Hultsfred så gäspar jag. Okej det är superskarpt, men ack så tråkigt!

Postad

Apropå gammla ochintresanta filmer, har du sett "The Andromeda Strain"?

En helt underbar gammal SF film från usa, med en riktigt orginell manuside och ett mycket starkt grafiskt utformat sceneri. Introduktions och C&C sekvensen i början av filmen ska om mina källor stämmer, vara den första filmen som använde en reklamfirma till att designa introt.

IAF det är en underbart vacker film när det gäller vackra spelfilmer.

Woodstock är en kul och lite udda film, som är värd att se flera gånger. Men de får man välja vad det är man ska koncentrera sig på, musiken, händelsen som sådan eller människorna i bakgrunden.

Hade varit roligt att se lite fler gammla naturfilmer från 60-70talet. Jane Godall/Goodall och henes schimpanser har jag inte sett. Och hennes man filmade ju henne.

En annan sak som vore kul att se är gammla journalfilmer från tiden mellan de båda världskrigen då man skickade expeditioner till Himalaya och Amazonas.

Det borde ju finns i National Geograpics gigantiska arkiv.

C.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...