jmalmsten Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Jag har nu lite frågor som jag samlat på mig den senaste tiden: 1. Jag såg nyss en trailer av syriana och i bakgrunden i en möteslokal syntes klart och tydligt en stor logga med Connex, då större delen av filmen handlar om oljehandel i mellanöstern och är amerikansk så tvivlar jag på att loggan har något att göra med Norrlandstågbolaget i sverige. Min fråga är här: hur långt kan man gå och samtidigt hävda att det inte var meningen? 2. Detta handlar om dvd-utgåvor. Jag har införskaffat både Fall of the Roman Empire och The General och utfärdar härmed en varning för dessa utgåvor: - FotRE visar upp den i särklass sämsta bild jag sett på köpdvd: bilden är genomgående suddig och ingen som helst försök till color timing har gjorts då bilden hejvilt skiftar färgskalor inom scenerna och är allmänt okontrollerad. - The General visar istället upp riktigt slarvigt ljud, inget stämmer och det verkar i allmänhet som att teknikern har satt en skiva med klassisk musik på shuffle och sedan gått för att ta en fika. det kan även nämnas att den fart som jag såg i tv-visningen var borta, men det kan vara för att filmen kanske spelades i 16fps(som jag läst var brukligt då) istället för 24. min fråga om dessa är då: är gamla filmer som dessa helt och hållet lovligt byte för pengahungriga dvdutgivare? jag kommer säkert på fler frågor att uppdatera detta med... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted February 11, 2006 Share Posted February 11, 2006 Såg precis Syriana. Och Connex är ett fiktivt oljebolag på den amerikanska marknaden. Connex här är franskt och jag tror inte de är verksamma i usa. Eller så är det en känga till fransmännen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts