DanyaelX Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hepp! visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden då det berör så många olika aspekter av filmskapandet. Manus, Karaktärs design, Fotografiskkomposition, Ljussättning, Ljud/Musik och Klippning. Men nu har den hamnat här i redigerings tråden iaf... om moddarna hittar ett bättre hem så får ni gärna flytta den. Framing - kort om begrppet Framing är ett ganska luddigt begrepp, huvudsakligen därför att man kan dela in det i två olika områden: Fysiska ramar och implicita ramar. Vad är då en fysiskt ram, eller som en del kallar den "limit frame"? Ett bra typ exempel på en fysisk ram är en tavel ram. Gränsen mellan publiken och en scen på teatern är även den en fysisk ram, och en annan ram (inom teater inte film) är vad som är fysiskt möjligt för en människa att göra. Vikan ju inte flyga utan vissa hjälpmedel och vi kan inte andas undervatten utan vissa hjälpmedel. Detta är väldigt fysiska och påtagliga ramar eller gränser om man så vill. Sedan finns de implicita ramarna, de som finns där, men är abstrakta och svåra att tolka. som t.ex. "mise en abyme" där en bild åter finns i sig själv. termen komemr ursprungligen från heraldiken och avser när en vapensköld återfinns i sig själv i den övre högra kvadranten. I filmvärlden så finns månag bra exempel på mise en abyme, Brazil, eXistenZ, Twin Peaks, och en heldel av startrek seriernas avsnitt har mise en abyme som tema. I dessa filmerna är gränsen mellan dröm och verklighet suddig och i existenze vet vi aldrig riktigt om vi är i spelet eller verkligheten. Dessa är ju extrema fall av mise en abyme, men jag vill vara tydlig på vad jag menar. Tableau Vivant är en annan framing som kan hävdas vara mera kompositionell där den diegetiska (påhittade fantasi världen) gestaltas i en reell verklighet. Exempel inom film är: 13 dagar där man kan härleda hur vissa scener är uppbyggda efter fotografier som vitahusets fotograf har tagit. Moulin Rouge, vissa scener är direkta kopier av Tolouse Lautrec's litografier och målningar. Men det är inte bara visuellt man kan använda framing, musik kan även den användas för att fokusera eller kommentera händelser. Min personliga favorit film 2001 av kuberic, använder ju musiken i början av filmen för att göra referenser till Friedrich Nietzsche bok "Så talade zarathustra". Okej detta är enextremform av framing, då man måste känna till både Nietzsche och att Strauss gjorde ett verk baserat på boken. Men känner man till det så får början av filmen en helt annan innebörd. Min fråga till folket i forumet, är ganska enkel. Hur ofta tänker ni på framing när ni gör film? och hur utnyttjar ni framing ? bara nyfiken Chris 0 Quote
Recommended Posts