Gå till innehåll

manus till theKG (avsnitt 1)


Tor nilsson

Recommended Posts

Tja, jag och tre andra ska göra en Tv serie i theOC anda. Platsen är höghusområdet KlosterGården ("KG"). Serien är tänkt att vara rolig men ändå trovärdig. Det är möjligt att ni hittar mindre luckor i manuset eftersom vi tänkte be skådespelarna komma på lite själva också. Det är vårt första manus och vi vill gärna ha konstruktiv kritik.

 

EDIT jag kom på att ja kunde komprimera orginalet.

Pheeew

KG MANUS.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Min gräns att läsa manus går långt innan jag måste scrolla i sidled. Visst kan jag mecka och byta och öppna i program som inte är vanliga wordpad, men det gör jag inte när din ambition att göra det läsbart lyser med sin frånvaro.

 

Fixa till det så läser jag,

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här känns som en första version.

 

Du har inga som helst beskrivningar på karaktärerna, behöver inte vara mycket men Lennart är mellan 5-45 år. Bondeungar kan vara lite knepiga i hög ålder, och vissa stadsungar med för den delen.

 

Vidare så fungerar det precis lika bra utan kamerabeskrivningar. Om det står att Lennart och hans far tittar på höghuset, så vore det bra klantigt om regissören väljer bort att filma höghuset. Och om så är fallet så ska du nog inte ha med den personen att göra.

 

Och när det gäller att skriva en serie så måste man ha något att berätta. För nu flyttar Lennart till stan, säger hej till Stefan, Möter tjejer när han ska handla mjölk som visar vägen, möter emma, köper mjölk och får stryk. Och de raderna beskriver det hela utan att glömma för mycket. Visst är det så att man ska kunna sammanfatta en bra story ordentligt kort för att hitta kärnan, men här känns inte som att något engegerar.

 

Plita ner storyn för hela serien, sen stycka upp den för de olika avsnitten. Skriv en för varje karaktär, sen får man pussla ihop det efter bästa förmåga.

 

Jobba med dialogen också, läs den högt och gå in i de olika rollerna. Har du en kamera så filma dig själv också, du kommer att inse att det inte fungerar så där särskilt bra.

 

Så bort med beskrivningarna du har, skriv dit dem du saknar. Jobba med storyn och jobba med dialogen så är du på rätt väg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra kritik får ja säga, tack. Ja försöker få de bättre nu men har svårt med att få de riktigt bra nu när jag ska försöka mixa roliga typer å händelser med seriens trovärdighet. Förlänger iallafall dialogerna så att man genom den får en presentation av karaktärerna. Karaktärerna är dock tyvärr fortfarande lite luddiga men hoppas de löser sig lite när man sen ser vilka skådespelare som ska spela de. De e inte lätt att skriva manus å e här blir nog inte alls fulländat trots allt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...