Gå till innehåll

VHS till AVID


filmlabbet

Recommended Posts

Hej

 

Jag har ett gäng VHS som jag ska klippa ihop till en DVD.

Problemet är att jag inte får in det i datorn.

 

Jag kör Avid och har en kamera med analog in.

 

Jag har en gång kopplat videon till kameran och sedan kameran via FW till datorn och tankt in VHSmaterialet. Det var ett tag sedan och jag skull göra det igår igen men fick det inte till att fungera. Jag kommer faan inte ihåg hur man gör. Är det någon som kan hjälpa mig. Antagligen är det någon inställning i AVID som jag inte har ställt in.

 

Ett annat problem var/är att jag tappar signalen till videokameran från videon.

 

Så här är det jag kollar på videon kopplad till TV har signal hela tiden ok bilden är lite si och så ibland men som sagt det är ju ett gammal VHS

 

När jag kör samma snutt med video kopplad till DVkameran så försvinner bilden då och då i kameran.

 

Är det ett problem med videobandet??

ÄR det videon som är problemet

Eller är det att DVkameran är känsligare på något sätt med att ta emot videosignalen än TVn

 

Går detta att göra på ett enklare sätt. Grejen är att jag måste ha in det i datorn för redigering så råd som köp en DVD-recorder och bränn det på DVD är inget alternativ.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Du säger att du gjort det tidigare, men är du säker på att kameran verkligen kan skicka ut den analoga signalen direkt via firewire? Vilken kamera har du?

 

Prova att köra Windows Movie Maker för att utesluta att signalen verkligen går in i datorn, om du ser bilden i moviemaker, så måste du antagligen avmarkera tidskoden i AVID. Du kan också avmarkera den sk Toggle Source button högst upp i Capture-fönstret för att stänga av Deck controls. Starta avspelningen manuellt och tryck därefter på record i AVID. Lycka till!

 

Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...