Gå till innehåll

Premiere VS Avid


TrySh

Recommended Posts

Jag har nyss gått ut en mediautbildning på gymnasienivå. Det program vi hade för att redigera där var Premiere och efter tre år så har jag lärt mig en hel del hur detta program fuknar. För ett tag sen så fick jag en praktikplats på en redigeringsstudio som andvänder sig av Avid. Och nu när jag suttit med det i ca en vecka så måste jag säga att det är onödigt avancerat. Visst,jag kan inte Avid lika bra som Premiere,men det verkar som att Adobe har både tänkt på proffs och icke-proffs. För alla saker man kan göra i Premiere finns även i Avid,men det är bara mycket mer avancerat i Avid.

Synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid och Premiere är VÄLDIGT olika program. Premniere är lite "what you see is what you get". Det är inte särskilt djupt eller konfigureringsbart.

 

Avid däremot går att kustomisera (hm...konstigt ord) i det oändliga för redigerarens minsta lilla önskningar och vanor. Det är därför det leder marknaden. Avid är OERHÖRT djupt. Jag känner en gammal filmklippare som aldrig någonsin rör musen när han jobbar i Avid. Tangentbordet är det enda han rör. Han har också "player" fönstret i helskärm hela tiden och ser aldrig timeline. Försök med det i Premiere ;)

 

Dock vill jag tillägga att en Avid i min mening inte riktigt kan representeras av Avid DV Xpress. DVX är skräp. Mot DVX vinner Premiere stort helt enkelt därför att Premiere inte är låst till DV utan kan jobba med tredjepartshårdvara upp till HD om så skulle behövas. Men inga riktiga redigerare använder Premiere. Det är bara entusiaster och bröllopsfilmare ;)

 

En STOR svaghet med Premiere är att man saknar Avids subclips.

Länk till kommentar
Share on other sites

:l Hmm...ja som sagt har jag jobbat med Avid en vecka nu, men jag kan fortfarande inte komma ifrån att de har gjort programmet onödigt avancerat...En av adminerna på min förra skola skröt så mkt om Avid förut och amn blev så jävla peppad på att redigera i det då. Men nu måste jag säga att det nästan är tvärtom när jag sitter med det. Det är klart, om jag hade lika mkt kunskap om Avid som jag har om Premiere så kanske jag skulle tycka annorlunda.,.,

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar lite längre tid att bli avancerad Avid-användare än att bli avancerad Premiere-användare.

 

Att jämföra programmen är som att jämföra Bryce 3D och SoftImage XSI ungefär. Visst kan man göra bra saker snabbt och enkelt i Bryce men det är inte riktigt lika kompetent som XSI. Bryce kan man lära sig på en vecka. Det blir lite svårare med XSI.

 

En riktig Premierestation kostar någosnatns mellan 50 000 och 100 000 kronor. En riktig Avid börjar på 350 000:- (XDV är ingen riktig Avid enligt min mening).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar lite längre tid att bli avancerad Avid-användare än att bli avancerad Premiere-användare.

 

Att jämföra programmen är som att jämföra Bryce 3D och SoftImage XSI ungefär. Visst kan man göra bra saker snabbt och enkelt i Bryce men det är inte riktigt lika kompetent som XSI. Bryce kan man lära sig på en vecka. Det blir lite svårare med XSI.

 

En riktig Premierestation kostar någosnatns mellan 50 000 och 100 000 kronor. En riktig Avid börjar på 350 000:- (XDV är ingen riktig Avid enligt min mening).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp xdv är xpress dv och det är ett mycket dåligt program.. Det är inte det att det är avancerat utan det är proppfullt med omvägar. Man får liksom inget gratis utan hela eländet är en enda lång omväg.. Det funkar men man blir på dåligt hummör..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej UngeherPeter. De långa omvägarna är ibland bättre om man tror integrerade i ett större arbetsflöde. XDV är i grunden Avids mjukvara men eftersom det är skrivet för DV/FireWire så är det skräp jämfört med vanliga Avider som är skrivna för dedikerad hårdvara. XDV integreringen med allsköns hårdvara gör det oerhört instabilt och buggigt. Men mjukvaran är en Avid och det funkar som en Avid. Och Aviden är den oslagbart bästa Editorn men det kräver en yrkesman. Det duger inte att sitta och knappa och gissa. Man måste lära sig en Avid från grunden. Avid har en VÄLDIGT brant inlärningskurva. Men när man kan Avid så klipper man tre gånger snabbare än på något annat existerande system. INGENTING kan tävla med en riktig Avid (med Avidhårdvara på en mac alltså).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...