Eric Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Jag kan inte så mycket om filmskapande, men nu när jag har gått och köpt en MiniDV-Camcorder så har jag fått ett enormt intresse. Jag har lärt mig grunderna men nu vill jag fördjupa mig lite för att få ut maximalt av kameran. Har spanat runt en del på den här sajten och på andra sajter men det är svårt att hitta info om just det man vill veta. När man söker för att ta reda på en sak så kommer det upp 100 andra saker. På så sätt lär man sig ju sånt som man inte ens hade tänkt på innan man sökte, vilket givetvis också är bra. "Ju mer man vet desto fler frågor dyker upp". Men jag skulle vilja få lite tips på litteratur, allt från ren och skär fack-litteratur till magasin och bra sidor på nätet. Hellst på svenska. Informationen jag är ute efter är det som nämnts i rubriken. Vet du någon bra litteratur eller sajt som reder ut alla begrepp kring videoteknik? ..vore guld värt eftersom handboken som följde med kameran är helt totalt värdelös. Står så mycket om videoteknik och sååååååååååååååå mycket om hur man tar stillbilder vilket är en meningslös funktion för mig som har en hyffsad stillbildskamera. 0 Citera
Santafantasma Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 läs voodoofilms filmskola... ;) mycket värd läsning! 0 Citera
Oscar Postad 6 oktober 2005 Postad 6 oktober 2005 Tja, du kan ju alltid börja med att låna på bibliotek. Sen märker du vad som verkar svårast just för dig. Annars gillar jag "Multiskilling for television production" 0 Citera
Eric Postad 6 oktober 2005 Författare Postad 6 oktober 2005 [citat=Santafantasma]läs voodoofilms filmskola... ;) mycket värd läsning![/citat] Har jag gjort. Står rätt mycket och ganska basic men man tar inte upp alla begrepp. Som hur man utför de-interlace så man får 50fps vilket är bra om man ska ha slowmotion (50%=25fps, om det nu går att göra så över huvud taget), och vad man ska ha för inställningar när man filmar för att få så bra resultat som möjligt beroende på situation (ljus, motiv osv). Man kan hitta mycket på nätet. Men det är svårt att hitta det man vill och allt är utspritt här och var så man blir galen. Jag vill ha mycket info samlat på ett ställe. Typ som ett uppslagsverk med alla tänkbara begrepp som har med video, videoteknik och redigering att göra och en djupgående förklaring på var och ett av begreppen. Vet ni var det finns att få tag i, om det ens finns? Ska kika i biblioteket! :P 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.